SAS feirer i år 70 år som selskap. Samtidig som Bjørg Størmer, som har jobbet i bransjen i snart 50 år. Nå blir hun tvunget til å slutte.

– Jeg har søkt alle mulige veier. Timevikar, tilkallingsvikar og lignende. Men Widerøe er fast bestemt på at 70 år er nok, sier Størmer, som har siste arbeidsdag neste mandag.

I 1967 startet nemlig Bjørg Størmer jobben for SAS på Langnes, hvor hun har stått i med alt som trengs å gjøres i første etasje. Men etter 49 år i bransjen er det nå slutt.

– Det er veldig trist. Jeg klarer ikke å tenke meg hvordan det blir å gå ut døra der på mandag. Jeg elsker jo jobben min.

Widerøe tok over

Og det står ikke på at Størmer er gammel og skrøpelig. 70-åringen, som omtaler seg selv som ei fjellgeit, er nemlig ei sprek og aktiv dame, som foruten jobben bruker tiden på å reise, løpe maraton og gå på fjellet.

– Hadde det vært sånn at jeg trengte ting tilrettelagt for meg, eller det står unge folk og banker på døra for å komme inn på arbeidsplassen, hadde jeg skjønt det. Men sånn er det ikke.

1. februar tok nemlig Widerøe over ansvaret for 1.500 ansatte i SGH (SAS Ground Handling). Det vil si alt av bakkemannskap i Norge, utenom dem på Gardermoen. De er veldig strenge på at man skal pensjoneres når man fyller 70 år.

– Det jeg kommer til å savne aller mest er det kollegiale samholdet vi har på jobb, hvor det ikke spiller noen rolle hvor gammel du er. Jeg jobber like godt med 25-åringer som med 50-åringer. Jeg kommer også til å savne passasjerene og jobben, sier Størmer, som godt kunne tenke seg å jobbe noen år til.

– Så lenge jeg holder meg frisk, skulle jeg gått på jobb.

Skal jobbe overtid

Det var sist fredag at Bjørg fikk den tunge beskjeden. Så kom forespørselen om hun kunne tenke seg å jobbe overtid til uka.

– I morgen starter jeg klokken 05.00. Altså tidligere enn jeg skulle starte. Så jobber jeg helt fram til mandagen, som er siste dag. Jeg sier ofte «ja» til de fleste ekstravaktene.

Bjørg postet en lang Facebook-status onsdag ettermiddag, hvor tilbakemeldingene og SMS-ene har haglet inn i ettertid.

– Det er både fra kolleger og faste passasjerer som ikke skjønner hvorfor jeg ikke får fortsette. Hvorfor skal man slutte å jobbe når man ikke vil det, og i alle fall når man føler at man har mer å gi? spør Størmer.

Pressekontaktene hos Widerøe hadde ikke anledning til å svare på spørsmålene til iTromsø onsdag kveld.

Må være konsekvent

Torsdag morgen skriver informasjonssjef Silje Brandvoll følgende i en epost til iTromsø:

"SAS Ground Handling og Widerøe Ground Handling har helt likt regelverk på dette med en bedriftsfastsatt aldersgrense på 70 år. Etter Gjensidigedommen i 2011 slo Høyesterett fast at det er lovlig for en bedrift å meddele oppsigelse når arbeidstaker har oppnådd 67 års alder dersom dette er implementert gjennom en pensjonsordning som omfatter alle arbeidstakere. Dernest må aldersgrensen være kjent blant de ansatte og konsekvent håndhevet av bedriften. I ettertid har aldersgrensen økt, slik at det nå er 70 år som erstatter den tidligere grensen på 67. Dersom Widerøe AS skal ha en slik aldersgrense må denne være konsekvent håndhevet av bedriften. Dersom vi gjør unntak for de vi anser å være spesielt dyktige og verdifulle medarbeidere, så vil vi ikke kunne ha en aldersgrense på 70 år, og vi vil i praksis utøve en diskriminering på bakgrunn av alder. Bjørg er en fantastisk medarbeider og vi kommer absolutt til å savne henne, men dessverre har vi ikke mulighet til å være fleksibel på dette."