Flere Hurtigrute-entusiaster raser nå mot hurtigruteskipet MS «Kong Harald»s nye look.

– Hva sa jeg? Ser ut som ei tømmerkoie. Det som forbauser meg er betjeningen om bord som lovpriser dette. Hvor kommer de fra? Østre Toten? En båt skal ha maritimt preg, ikke pinnestoler. Ser ikke ut i måneskinn. Jeg var los på de gamle hurtigrutene. Hadde dette skjedd på en av dem hadde det vært avmønstringsgrunn!!!!, skriver en på Facebook-siden til «Hurtigrutens venner».

– Pinnestoler, løse bord og gulvmatter egner seg dårlig i sjøgang. Ser tilsynelatende greit ut når båten ligger rolig ved kai. Den eller de som har vært konsulenter kan umulig ha vært om bord i båt ved dårlig vær og høye bølger. Jeg undres over at økonomer og konsulenter får lov til å ødelegge norsk maritim kystkultur, skriver en annen på vennesiden.

Les også: Tidenes beste år for Hurtigruten

Ikke bare negativt

Men ikke alle kommentarene på Facebook-gruppen er av det negative slaget:

– Syns det var koselig jeg var med på første tur etter oppussing og koste oss. Eneste jeg savna var ei pute i ryggen når jeg drakk kaffe i benken på kafeen, skriver en passasjer.

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten forteller at de har fått med seg debatten.

– Det er viktig å huske at de skipene vi pusser opp er over 20 år gamle, og med et husinteriør fra 90-tallet. Nå erstatter vi det med et lyst og flott interiør som gjenspeiler landskapene vi seiler i, sier Bjørnflaten.

Les også: Nyoppusset hurtigruteskip til Tromsø

Ikke et museum

Hun nevner at sjefen hennes hadde sagt at «de ikke skulle være et museum». Det er hun enig i.

– Vi skal forandre oss, og vi har stor tro på det vi har gjort. Vi har modernisert oss, slik som vi har gjort med opplevelseskonseptet og matkonseptet vårt. Vi har opplevd en positiv respons på det, sier hun.

Engasjementet synes hun er hyggelig.

– Jeg ser debatten som et uttrykk for at folk engasjerer seg, og det er jo utrolig artig. Det er flott at folk har så stort engasjement for Hurtigruten, sier Bjørnflaten.

Det nyoppussede skipet ligger torsdag kveld til kai i Tromsø, og går deretter inn i rute igjen etter oppussingen.