iTromsø har samlet inn prisen for en halvliter med Mack av tilfeldig utvalgte utesteder og restauranter i Tromsø. Resultater viser at gjennomsnittsprisen ligger på 93 kroner. Ett av de stedene som utmerker seg er studenthuset Driv, hvor du må ut med hele 102,5 kroner for 0,5 liter med tapp fra Mack-ølet Håkon og Bayer, dersom du ikke er student.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Høye ølpriser – verdens største problem!

En annen som utmerket seg på pris er restauranten Emmas drømmekjøkken. De har ikke Mack på tapp, men serverer på 0,33 liters flaske. En flaske koster 79 kroner, og det gir en halvliterpris på hele 118 kroner.

– Naturlig pris

Hvis vi ser til andre byer som Oslo, Trondheim og Bodø, er prisen betraktelig mindre. På restauranten Laderjarlen i Trondheim må du betale 67 kroner for 0,4 liter med Mack-øl på tapp, og på Bodø-baren Public er prisen for en halvliter på tapp 78 kroner.

Det som kanskje overrasker mest, er at du faktisk får mer Mack-øl for pengene på Aker Brygge i Oslo. På restauranten Rorbua på Aker Brygge er prisen for 0,5 liter 86 kroner.

– Vi selger omtrent 20.000 liter Mack i året, og det er viktig for oss å ha Mack til samme pris som det andre ølet vi serverer. På denne måten er Mack et like naturlig valg som noe annet. Jeg må også poengtere at vi nok er litt billigere sammenlignet med andre serveringssteder her på Aker Brygge, sier eier av Rorbua på Aker Brygge, Frode Veie.

Setter ikke opp prisen

Han forteller at det ikke er aktuelt for dem å sette opp prisen.

– Vi mener vi har en balansert prissetting, og for oss er det en fornuftig kalkyle å ligge på. Hvis vi skulle tatt 98 kroner for ølet, så er det ikke sikkert at så mange hadde reagert. Men det handler om forventningene til hele konseptet vi leverer. Vi ønsker å ligge på denne prissettingen, sier han.

Daglig leder på Driv, Emma Lindhult, forklarer at prissettingen på øl handler om at hovedfokuset deres er på studenter. De får billigere øl enn de som ikke er studenter.

– Det er nok en av grunnene til at vi skiller oss ut. Samtidig er det utgifter knyttet til dette, som blant annet konkurranse og innkjøpspris, sier hun.

– Mack-ølet står sterkt i Tromsø

Når det kommer til Emmas drømmekjøkken, begrunner de sin prissetting på flaskeølet med at dette rett og slett ikke er det de selger mest av.

– Bakgrunnen for flaskeprisingen er «tregangen». Den prisen vi får fra Mack ganger vi med tre. Det er en vanlig måte å prissette drikkevarene på. Vi selger veldig lite øl hos oss, og dermed er det heller ikke nødvendig med tank. Da blir det dyrere med flaskeøl, sier innehaver av Emmas drømmekjøkken, Anne Brit Andreassen.

LES OGSÅ: Hedrer skreien med storslått fest

Morten Lønstad som driver Pastafabrikken, Steakers og tapasrestauranten T, tror en av grunnene til prisforskjellene kan være at de fleste aktørene i Tromsø vil satse på det lokale bryggeriet.

– Mack-ølet står sterkt her, og det er det folk vil ha. Det er selvfølgelig andre bryggerier enn Mack, som kanskje kunne gitt oss en bedre pris, men det er det lokale ølet vi ønsker å benytte, sier han.

Innkjøpspris

Harald Bredrup, administrerende direktør i Mack, forteller at innkjøpsprisen fra by til by ikke varierer mye. Han tror at det er konkurransesituasjonen i hver enkelt by som fører til prisforskjellene.

– De ulike byene har ulik konkurranse, og dermed vil prisnivået utvikle seg forskjellig fra by til by. Man ser jo at det også er forskjeller innad i Tromsø. Hvilket type sted som selger ølet har også en innvirkning på prisen de tar, sier han.

LES OGSÅ: Mack med gjennombrudd i Sør-Norge

– Vi er ikke veldig aktive sør for Nordland, men vi har noen kunder der. Her i nord er tankøl veldig stort, men det er utfordrende å distribuere det over store avstander. Vi opplever en stor interesse for fatøl, men det også sterk konkurranse sørpå. Slik som vi står sterkt her, så er det andre bryggerier som står sterkt sørpå, sier han.

NB: iTromsø har ikke tatt med alle steder som serverer Mack. Kun et utvalg av restauranter/utesteder.

SELGER IKKE MYE ØL: Innehaver av Emmas drømmekjøkken, Anne Brit Andreassen, forklarer at de ikke selger mye øl og har derfor valgt å ikke ha Mack på tapp. Dermed blir prisen dyrere. Foto: Marius Fiskum Foto: Marius Fiskum
KONKURRANSE: Harald Bredrup, administrerende direktør i Mack, tror den interne konkurransen i hver enkelt by har innvirkning for hvor høy prisen blir på en halvliter med Mack. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen