Debatten om E8 har våknet til nytt liv etter at det nye forslaget til nasjonal transportplanen (NTP) ble presentert denne uken. Prosjektet står igjen i fare for å ikke bli realisert, og det hele karakteriseres som en krise av byutviklingsbyråd Ragni Løkholm Ramberg.

Nå kaster Næringsforeningen seg inn i debatten, og det med et svært klart standpunkt.

– Veien må bygges på vestsiden, og den må bygges nå.

Greit med bompenger

Nils Kristian Sørheim Nilsen, direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen, er tydelig på at vestre trasé synes å være det eneste riktige.

– Tilbakemeldingene fra næringslivet er at det ikke spiller noen rolle for dem hvilken side veien legges til, sier Nilsen.

Når det kommer til finansieringen er næringslivet kollåpen for at veien blir brukerfinansiert. Næringsforeningen gjennomførte i 2014 en undersøkelse blant sine egne medlemmer, og hele 80 prosent svarte at de var villige til å betale bompenger hvis det sikrer at nye veiprosjekter bygges.

– Det har lenge vært et mantra at det ikke skal bygges veier med bompengefinansiering, men næringslivet er helt tydelig villig til å gjøre det så lenge man får løst infrastrukturproblemene i byen, sier Nilsen.

Han peker på at vestre trasé er ferdig regulert, og dermed kan bygges innen relativt kort tid.

– Vi risikerer å rote oss inn i en årelang kamp for å få veien lagt til østsiden når vestre alternativ allerede står klart til å bygges. Nå kan vi ikke tulle mer med dette, prosjektet må realiseres.

– Breivika er viktigst

Hadde det vært opp til næringslivet i byen ville E8 gjennom Ramfjord blitt nedprioritert til fordel for andre infrastrukturprosjekter.

– Trafikktallene gjennom Ramfjord taler for seg selv. Trafikken i Breivika er fem ganger høyere enn trafikktallene viser for Ramfjord. Breivika og veien videre nordover på nordøstlig side av øya er den største flaskehalsen i Nord-Norge, og infrastrukturen i dette området må tas tak i så snart som mulig.

Nilsen sier videre at en ny E8 gjennom Ramfjorden er viktigst for beboerne i Ramfjord, men at det ikke betyr særlig mye for næringslivet i Tromsø.

– Vårt perspektiv er at trafikken flyter helt greit gjennom Ramfjorden, og trafikktettheten her er veldig liten. Hadde det vært opp til oss ville andre prosjekter, som Breivika og ny Kvaløyforbindelse stilt mye lengre fram i køen enn E8, sier Nilsen.