Ishavshotellet: For å få et så representativt utvalg av alle tromsøværinger over 40 år, er Tromsøundersøkelsen avhengig av at flest mulig møter opp. Nå håper de en næringslivsdugnad for folkehelsen gir økt oppslutning.

Viktig for forskningen

– Oppmøtet er viktig for helseforskningen; jo flere, jo bedre. Det blir sterkere hold i forskningsresultatene med stort oppmøte, sier markedskonsulent Inger-Heidi Kjærvik i Tromsøundersøkelsen.

Siden starten i mars i fjor har rundt 13.000 deltatt, som er 55 prosent av de innkalte. Målet er et oppmøte på 70 prosent av de totalt 33.000 som skal innkalles, innen den syvende Tromsøundersøkelsen som pågår til over sommeren.

– Vi trenger yngre og eldre, friske og syke, kvinner og menn. For at vi skal få best mulig forskningsresultater trenger vi et så representativt utvalg av befolkningen over 40 år som mulig, sier Heidi Johansen, prosjektleder for Tromsøundersøkelsen.

Gull verdt

Ikke alle som blir innkalt er like flink til å huske timen sin, dersom de ikke møter opp til den de har fått tildelt. Hotelldirektør Poul Henrik Remmer innrømmer han har dårlig samvittighet for at han selv ikke har vært på Tromsøundersøkelsen ennå, fordi han har «rotet bort» innkallingen. Det er han ikke alene om. Nå starter han en bedriftsstafett for å få fart på oppmøtet.

– Vi har mange spreke ansatte hos oss og vi er opptatt av helse fordi mange har en stereotyp jobb. Vi bidrar med et hotellweekend for to og middag for to på Roast, som trekkes ut blant alle som har og skal delta på Tromsøundersøkelsen. Samtidig vil jeg benytte anledningen til å utfordre The Edge og Radisson Blu til det samme, for å støtte opp om Tromsøundersøkelsen.

LES OGSÅ: Lager film om Tromsøundersøkelsen

– Dette er gull verdt for oss. Vi har selv ikke mulighet til å gjøre noe sånt. Vi håper denne bedriftsstafetten bidrar til å mobilisere i befolkningen og oppfordrer flest mulig til å komme til foreslått time. Av erfaring hoper det seg opp med deltakere mot slutten og da kan det bli lange køer, sier Heidi Johansen.

Støtter initiativet

Det er de eldste som er flinkest til å møte opp. I aldersgruppen 40 til 60 år er det lavere oppmøte, og aller lavest i aldersgruppen 40 til 50 år. Oppmøtet er åtte til ti prosent lavere blant menn enn kvinner i denne aldersgruppen.

Prosjektlederen viser til at Tromsøundersøkelsen er størst og eldst av de to nasjonale helseundersøkelsene i Norge. Det er en svær dugnad for folkehelsen vi holder på med. Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag har lavere oppmøte enn Tromsø, men ambisjonene deres er å bli større enn oss.

–Vi må ikke bli slått av trønderne. Skal vi nå 70 prosent må alle trå til.

LES OGSÅ: Nyreskader starter tidligere enn antatt

Hotelldirektør Dag Høybakk på Radisson Blu er ikke tungbedt, og bidrar gjerne til at flere lar seg helsesjekke på Tromsøundersøkelsen.

– Vi synes det er veldig positivt, og det er spesielt viktig i den bransjen vi jobber i, så dette er vi med på. Vi også bidra med gratis hotellovernatting og middag på vår nye Charlys Restaurant, sier Høybakk.

GULL VERDT: Inger-Heidi Kjærvik (fra venstre) og Heidi Johansen i Tromsøundersøkelsen er strålende fornøyd med initiativet til hotelldirektør Poul Henrik Remmer. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø