Juli 1983 var litt av en måned for folk som liker nyheter om båter. Forleden skrev vi om sjarken «Durrell» som kolliderte med Tromsøbrua. I dag tar vi for oss tråleren «Gisund», som vel faktisk utgjorde en større trussel enn det «Durrell» gjorde.

Duppet av

Fredag 8. juli var «Gisund» på vei nordover på fiske. Båten hadde nylig blitt solgt fra sin forrige eier på Gibostad til Sør Troms Fiskeriselskap – som senere skulle fusjoneres med Ytre Rolløya Fiskarsamvirke AL til Ytre Rolløya AS og deretter endre navn til Nergård Havfiske AS – og alt så ut til å bli en god sesong på feltet.

Det er ikke utenkelig at «Gisund» til slutt fikk en god sesong, men det var ikke takket være vakthavende på turen til Tromsø. Etter en kursendring i Rystraumen duppet vedkommende sannsynligvis av – inntil «Gisund» sto i fjæra vel 300 meter nord for Tromsfisk-kaia. Klokken var da 04.00 på natten.

Pen grunnstøting

Man kan vel si hva man vil, men vakthavende satte i det minste kursen godt ...

«Gisund» traff fjæra ved lavvann, og man anslår at båten berørte bunnen i 30–40 meter før den stoppet opp. Det forklarer nok hvorfor mannskapet ikke merket noe smell, bare «at båten bråstoppet i et forholdsvis pent møte med sandgrunnen», skrev «Tromsø»-reporter Per Eliassen.

Men «Gisund»s flaks stoppet ikke der.

Flaksen holdt

– Til alt hell var det altså både fjære sjø og sandbunn, slik at både ekkolodd, ror og styremaskin virket, skriver Eliassen i reportasjen.

Det var slepebåten «Boss» som sørget for å dra båten av grunn, men det kunne altså ikke skje før ved flo sjø. Det første forsøket på å trekke den 170 fot store frysetråleren av grunn var mislykket, men like etter klokken 10.00 fredag formiddag lyktes «Boss», til tross for at slepebåten opprinnelig hadde problemer med å få festet slepewiren. «Gisund» sto nemlig for høyt.

Etter at «Boss» hadde gjort sin jobb, gikk «Gisund» til bunnbesiktigelse i Terjevika, men båtens og mannskapets flaks holdt. Ikke lenge etter kunne de igjen sette kursen videre nordover – forhåpentlig med en uthvilt vakthavende ved roret.