I byrådskonferansen mandag skulle innstillingen til kommunedelplanen for hovedvei Breivika-Langnes-Kvaløya vedtas.

Innstillingen var at man i valget om ny Tverrforbindelse skal gå for alternativet med en tunnel fra Breivika med utløp sør for postterminalen på Langnes (A5) og i valget om ny Kvaløyforbindelse skal gå for alternativet med bru fra Langnes til Selnes (B3).

Både Statens vegvesen, fylkesrådet og byutvikling har anbefalt alternativet med bru til Selnes. I tillegg har vegvesenet også anbefalt tunnel fra Breivika til postterminalen.

Byrådet vedtok å gå for innstillingen. Formelt vedtak blir fattet torsdag i neste uke.

Mulig endring

Men byråd for bytuvikling, Ragni L. Ramberg gjorde det klart at det var med forbehold hun ga sin støtte til instillingen.

- Det er ikke en hemmelighet at Ap mener er forbindelse via Håkøya er mest fremtidsrettet, sa hun i møtet.

- Vi holder muligheten for en forbindelse via Håkøya åpen. Men den eneste måten vi ser mulighet for å få finansiert en Kvaløyforbindelse er gjennom en bymiljø-avtale. De fagfolkene vi snakker med avviser kategorisk at det er mulig å få finansiert en forbindelse dersom man går for Håkøy-alternativet. Både Høyre og Frp har sagt at man må kunne gjøre noe med det politisk, og det forsøker vi å få avklart. Hvis det er mulig tar vi forbehold om en endring i konklusjonen i vedtaksmøtet.

Kollektivtrafikk

Ramberg understreket at i et miljøperspektiv er det såkalte 0-alternativet - altså at man ikke bygger ny forbindelse i det hele tatt, aller best.

- Da bygger man ikke ny forbindelse, men styrker kollektivtrafikken. Isolert sett er dette å foretrekke, men det har noen utfordringer knyttet til seg – særlig når det gjelder beredskap. Det er sårbart med kun én forbindelse. Jeg synes ikke det er unaturlig med to forbindelser til et såpass stort boligområde som Kvaløya har blitt, sa hun på møtet.

Også Gunhild Johansen, byråd for helse og omsorg, var opptatt av miljøperspektivet.

- Vi må i tillegg tilrettelegge for gang-, sykkel- og kollektivtrafikk, sa hun.

- Men når vi snakker om tidsperspektiv på Kvaløyforbindelsen ligger den ganske langt fram i tid. Derfor må vi forholde oss til 0-alternativet fram til da, sa byråd for byutvikling, Ragni L. Ramberg.

- Klokt

Anton Hauan, leder i Naturvernforbundet for Tromsø og omegn er fornøyd med at byrådet ønsker alternativet med bru fra Langnes til Selnes.

- Vi synes innstillingen de går for er klok - det er det eneste alternativet som er forenelig med en miljøvennlig byutvikling, sier Hauan.

Han er også tydelig på at man i påvente av ny Kvaløyforbindelse må se nærmere på hvordan man kan få trafikken til å flyte bedre på den forbindelsen som allerede finnes.

- Vi synes det er bra at politikerne trekker fram 0-alternativet, og mener man burde se nærmere på om man kunne løst problemene ved å ikke bygge bru. Vi mener det burde kunne gå ved å innføre bompenger og andre restriktive tiltak mot privatbilistene, samt ved å styrke kollektivtilbudet.