En foreløpig statusrapport fra etterforskningen av den tragiske ulykken der to piloter mistet livet vil bli presentert onsdag i den nordsvenske byen Luleå.

– Da vil vi legge fram de resultatene som vi hittil har samlet inn. Det vil dreie seg om tekniske og elektroniske funn fra flere forskjellige hold, sier utredningssjef i Statens Haverikommission, Jonas Bäckstrand til iTromsø.

Krevende og omfattende

Han forteller at etterforskningen av ulykken – der et postfly fra selskapet WestCoast Air styrtet på tur fra Oslo til Tromsø – har vært svært krevende og omfattende.

– Ikke minst fordi at flyvraket var så skadet. Dessuten så har vi vært nødt til å benytte oss av hjelp fra havarikommisjonene i Norge, Canada og Frankrike i tillegg til egen kompetanse, sier Bäckstrand.

LES OGSÅ: Svarte bokser gir nye svar om postflyet som styrtet

De forskjellige havarikommisjonene har vært involvert fordi flyet hadde base i Norge, at det forulykkede flyet var produsert i Canada og at nødvendig laboratoriekompetanse befinner seg i Frankrike.

Hovedutfordringene har vært knyttet til teknisk undersøkelse av ulykkesstedet – ved sjøen Akkajaure ved Ritsem i svenske Lappland – og til analyse av de to såkalte svarte boksene.

Analysert i Frankrike

Ulykkesstedet ligger svært utilgjengelig til, og det var store problemer å få fraktet inn mannskap og utstyr etter ulykken. I dette arbeidet har havarikommisjonen fått hjelp av det svenske politiet og den svenske fly- og fjellredningen.

For å analysere de svarte boksene – henholdsvis fly- og taleregistratorene – har den svenske myndigheten som sagt fått bistand fra laboratorier i Frankrike.

– Vi har klart å hente ut både de flytekniske opplysningene som finnes registrert, og vi har klart å hente ut den interne kommunikasjonen mellom pilotene og de lydopptakene som er gjort i cockpit, sier Bäckstrand.

Helt knust flyvrak

Flyvraket har vært så å si knust i tusen biter og vrakrester har vært spredt over et område på flere hundre kvadratmeter, så arbeidet har vært komplisert på grunn av de omfattende skadene på de svarte boksene.

– Vi har så langt det lar seg gjøre prøvd å validere innholdet og å samkjøre informasjonen vi har samlet inn, sier Bäckstrand.

Foreløpig ønsker ikke utredningssjefen å si noe om hvilke konklusjoner man er kommet fram til, men sier at havarikommisjonen har teorier om det som kan være årsaken til at postflyet styrtet mer eller mindre rett ned i bakken fra 10.000 meters høyde.

Endelig rapport før jul

– Vi vil presentere de foreløpige resultatene og konklusjonene når vi legger fram statusrapporten onsdag, sier han.

LES OGSÅ: - Veldig alvorlig stemning på flyplassen nå

Bäckstrand sier at det gjenstår mye arbeid for man kan konkludere med hva som var årsaken til ulykken natten til den 8. januar da flyet av typen CRJ 200 styrtet.

– Vi vil fortsette analysearbeidet og etterforskningen og legge fram en endelig rapport i desember, sier han til iTromsø.

ETTERFORSKNINGSLEDER: Jonas Bäckstrand er utredningsleder i Statens Haverikommission i Sverige.
ULENDT: Postflyet styrtet i ulendt terreng ved sjøen Akkajaure i Nord-Sverige. Foto: Luftforsvaret NATO QRA Bodø
CANADISK: Det var dette flyet – en CRJ 200 – som styrtet i januar med to piloter om bord.