Og Sørensen er overbevist om at det vil komme jernbane nord for Narvik i en eller annen form.

I et debattinnlegg i iTromsø peker han på den rivende utviklingen som foregår på jernbanefronten - og mener at denne også vil komme den nordligste landsdelen til gode.

– Det kommer! Men kanskje ikke i den formen som vi tidligere har diskutert, som en forlengelse av jernbanen fra Fauske og nordover, sier Sørensen til iTromsø.

Samarbeid over grensene

Ifølge Sørensen er det andre og mer kostnadseffektive løsninger som vil gi jernbane til de nordligste fylkene.

– Det er mange aktører som allerede jobber med saken og det er nok mest sannsynlig at det er samarbeid over grensen – mot Finland og Sverige – som er realistisk, sier han.

Å bygge bane nordover fra Fauske mener han er hardt nær utenkelig.

– Det er knyttet så store tekniske utfordringer og kostnader til en slik forlengelse at det neppe vil kunne bli lønnsomt for noen, sier han.

Store kostnader

Han peker på kostnadene med å sprenge seg gjennom fjellene nord for Fauske og passeringen av dype fjorden som nesten uoverkommelige hindringer.

Ifølge Sørensen er det langt mer realistisk å bygge jernbanelinjer som knytter seg på de finske eller svenske banene i Rovaniemi eller Kiruna.

– Det er allerede initiativ tatt for å utrede slike løsninger, og en jernbanelinje gjennom Sørdalen er ikke utenkelig. En jernbane opp fra Skibotn er også realistisk, sier han.

Trenger bane til fisk

Han har fulgt med i den siste tidens debatt om jernbanesatsinger i Nord-Norge – og roser initiativene til blant andre stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes og samferdselsfylkesråd Ivar B. Prestbakmo.

Han tror at en jernbaneløsning vil tvinge seg fram.

– I fremtiden vil vi ha stort behov for transportkapasitet for norsk fisk. I dag er kapasiteten i Narvik sprengt og videre vekst i lastebiltransporten vil kreve nye veier – i tillegg til at det vil være negativt for miljøet, sier Sørensen.

Nor Rail er en del av NHO-paraplyen, og er underlagt NHOs IKT-del Abelia. Sørensen leder Nor Rails arbeid med å samordne og koordinere norsk næringslivs felles satsinger på kompetanse, innovasjon og utvikling innenfor jernbaneområdet.

Vil møte lokale interessenter

– Det er et satsingsfelt som er enormt og der behovene er gigantiske. Store deler av norske jernbaner er bygget for 100 år siden, og det er stort behov for oppgradering og utskifting, sier han.

Sørensen håper på å kunne møte representanter for næringslivet i Nord-Norge, myndigheter og politikere for å drøfte videre banesatsinger i nord.

– Det er møter vi bør få til allerede i vår, men det er fylket som bør ta initiativ til dette. Men om vi blir invitert så kommer vi, sier Sørensen.