LULEÅ: – Vi visste hva vi hadde å forholde oss til ettersom vi hadde gjort det før. Vi kunne være på forkant i arbeidet, sier politioverbetjent Anders Ringvall ved Luleå-politiet.
Han var ansvarlig for lederstaben i Luleå i den omfattende redningsaksjonen.
– Aksjonen involverte mannskaper fra hele fylket – fra oss i Luleå, fra lokalpolitiet i Gällivare og fra utepatruljene som var på åstedet ved Ritsem så vi var avhengige av å ha fungerende logistikk, sier Ringvall.
LES OGSÅ: Årsaken trolig instrumentfeil
Samme utfordringer
Han sier at det var samme typer utfordringer da det norske Hercules-flyet styrtet på det svenske fjellet Kebnekaise i mars 2012.
– Området der postflyet styrtet ligger langt til fjells og bare det å få inn folk i området og gi dem levelige arbeidsvilkår var en kjempeutfordring, sier han.
Arbeidsforholdene var like fullt svært tøffe. Mens arbeidet pågikk var det mellom 20 og 25 kuldegrader.
– Alt var frosset fast i bakken og vi var nødt til å bruke spett for å få det løst. Dessuten så var dette jo i begynnelsen av januar så vi hadde bare fire-fem timers lys til å jobbe i, forteller han.
Arbeidet på ulykkesstedet ble gjennomført av teknikere og etterforskere fra både den svenske havarikommisjonen og politiet.
LES OGSÅ: Etterforskningen har vært omfattende
Fikk militær hjelp
– I tillegg så hadde vi fått sendt ut en fjelljegertropp fra Östersund som kunne bistå oss i arbeidet. Det var samme folk som deltok i arbeidet på Kebnekaise, forteller Ringvall.
Arbeidet på stedet pågikk i noen uker før mannskapene ble trukket tilbake.
Da hadde man fått berget til sammen 3,5 tonn vrakgods – og fått sanert marken rundt nedslagsstedet fra flybensin og forurenset vann.
– Det var også en utfordring å få ordnet transport til og fra området. Det ligger 25 kilometer fra nærmeste vei så det ble satt inn et stort apparat for å få det til, sier politimannen.