Onsdag ettermiddag ble det trafikkaos i Tromsø som følge av at en Nobina-buss punkterte to dekk på vei opp Tromsøbrua omtrent klokken 14.00. Det tok rundt én og en halv time før bussen ble fjernet, men da hadde køene allerede forplantet seg og trafikkaoset var et faktum.

Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina, sier årsaken til at det tok lang tid var køen som allerede hadde oppstått.

– Vi ringte både Viking og Dekkmann, men de ble stående i kø de også. Det er klart at én og en halv time er for lang tid, men vi kan ikke kontrollere trafikken, sier Nilssen til iTromsø.

Fikk politihjelp

Bilberger Gøran Karlsen fra Viking, også kjent som Tromsø Bilhjelp, sier han ikke har vært borti lignende tilstander.

– Jeg rykket selv ut til brua, men vi ble naturligvis stående lenge i trafikken. Heldigvis sto politiet og ventet på oss i Elvegata, der de hadde ryddet trafikken slik at vi kom oss fort til brua, forteller Karlsen, som opplevde flere konsekvenser av trafikkaoset.

– Da vi kom tilbake fra oppdraget på brua hadde vi rundt 20 oppdrag som sto på vent, der de fleste var motorstopp. Det har jeg aldri opplevd før, sier Karlsen.

– Nobina gjorde sitt

Nilssen fra Nobina synes som nevnt det tok lang tid før bussen ble fjernet, men sier de gjorde sitt for at ting skulle gå så fort som mulig.

– Vi hadde et evalueringsmøte her i morges der vi gikk igjennom om noe kunne blitt gjort annerledes. Det ble blant annet nevnt at sjåføren forsøkte å komme seg over brua, men ble stående på vei ned. Dekkene ble også sjekket i ettertid og de holdt standarden og vel så det. Dermed har vi i utgangspunktet konkludert med at vi gjorde det vi kunne, konstaterer Nilssen.

Hvordan opplevde du trafikkaoset? Del din historie!

GJORDE SITT: Driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, sier de gjorde sitt for at situasjonen skulle bli løst så fort som mulig. Foto: Tom Benjaminsen