Allerede fra vinteren 2016/2017 kan det gå to ukentlige fly mellom den tyske byen Frankfurt og Tromsø.

– Den 15. april vil Lufthansa bestemme seg om de skal fly til Tromsø, forteller prosjektleder Børre Berglund i selskapet Vinter Troms AS – som står bak et prosjekt som de håper skal munne ut i direkteruten.

Lange forhandlinger

Drøftingene mellom Vinter Troms og Lufthansa har pågått i to år og man nærmer seg altså en avgjørelse.

Om alt går i boks vil det settes opp direkteruter en eller to ganger i uka i tidsperioden desember til mars.

Potensialer er stort, sier Ove-Henning Fredriksen, styreleder i Vinter Tromsø.

– Vi snakker altså om flere tusen ressurssterke turister som vil komme til Tromsø og områdene rundt. Det vil bety mye for både byen og omlandet, sier han.

Vinter Troms har søkt fylkeskommunen om 300.000 kroner av et totalbudsjett på 1,2 millioner kroner i støtte for å gjennomføre en markedsføringskampanje i Tyskland.

Konstituert reiselivssjef i Tromsø, Monica Lyngh, er overbevist om at det kun vil være positive sider med direktefly til Frankfurt.

– Det vil være kjempeviktig for hele regionen. Og vi har god kapasitet på hoteller, restauranter, handel og aktiviteter, sier Lyngh.

Lufthansa positive

Signalene fra flygiganten er positive, forteller Lyngh.

– Vi har vært i dialog med dem og de sier at det er et veldig stort potensial for vinterflyginger til og fra Tromsø. De har fått opp øynene for det vi har å tilby i Tromsø og omland, sier hun.

Og ikke overraskende er det nordlys, hvalsafari, hundeslede, alpine opplevelser og andre vinteraktiviteter som lokker også tyskerne.

– De vil oppleve de samme tingene som får engelskmenn, franskmenn og italienere til å reise til Tromsø i vintermånedene, sier Lyngh.

Stort potensial

Ole-Henning Fredriksen er svært optimistisk med tanke på å få en kraftig vekst i antall vinterturister fra Tyskland.

– Vi har gjennomført en veldig dyptgående og seriøs markedsundersøkelse som viser at 2,1 millioner tyskere kan tenke seg å reise til Tromsø om vinteren, sier han til iTromsø.

Det som hittil har gjort det vanskelig å få tyskerne til å komme er logistikk.

– Nord-Norge virker fjernt for de fleste tyskerne, men om de slipper mange mellomlandinger – og får en direkterute – vil det være mye lettere for dem å reise nordover, sier Fredriksen.

Store summer

Monica Lyngh er enig.

– En direkterute slår alltid an, det viser om ikke annet direkteruten til og fra London. Den har fått britiske turister til å komme i hopetall, sier hun.

Vinterturister er en ettertraktet gruppe reisende. Til forskjell fra sommerturister bruker man langt mer penger på reise, og ringvirkningene er store.

– Vi har tall som viser at de bruker mellom 2.400 og 2.500 kroner per døgn på overnatting, restauranter og aktiviteter, sier Fredriksen.

– Det er altså veldig langt fra sommerturistene som kommer i bobiler fulle av hermetikk hjemmefra, fortsetter han.

Det har ikke lyktes iTromsø å få en kommentar fra Lufthansa.