Tidligere denne måneden avdekket Fylkesmannen flere lovbrudd ved barneverntjenesten i Tromsø.

Nå har barneverntjenesten sendt et brev til Fylkesmannen om hvilke tiltak som må iverksettes for å sikre oppfølging av lovpålagte oppgaver med tanke på oppfølging av barn i fosterhjem. Kommunen fikk utvidet frist til 1. april for å redegjøre for hvilke tiltak de vil iverksette.

– Tiltakene må ses i sammenheng med oppfølging av tilsyn på undersøkelsesarbeidet som ble gjennomført i februar 2016, der noen av tiltakene vil være felles for de utfordringer barneverntjenesten har, skriver konstituert leder Aina Isaksen i brevet.

Fosterhjemsbarn

Hun understreker imidlertid at det dreier seg om to forskjellige saker.

– Dette er to forskjellige saker, men løsningen henger jo sammen. Akkurat dette brevet dreier seg om oppfølging av barn i fosterhjem. Vi rapporterer til fylkesmannen to ganger i år for å se om vi fyller de lovpålagte oppgavene på oppfølging av fosterbarn, forklarer Isaksen til iTromsø.

Vanskelig å få vikarer

I brevet har etaten ramset opp fire tiltak. Isaksen forklarer at to av tiltakene også gjelder for tilsynssaken i februar.

– Ressursgruppa går i gang med sitt arbeid umiddelbart etter påske og har forespeilet at arbeidet skal være ferdig innen utgangen av mai. I tillegg henger punktet om ambulerende saksbehandlere og sykefravær sammen med tilsynssaken. Det er veldig vanskelig å ha vikarer hos oss når vi har sykefravær eller ferie, fordi det tar tid å få på plass vikarer. Det krever en viss formell kompetanse for å jobbe i barneverntjenesten og det er ikke lett å innhente vikarer, sier hun.

Fire tiltak

Dette er de fire tiltakene barneverntjenesten skal iverksette:

1. Det er oppnevnt en ressursgruppe som skal gjennomgå hele barneverntjenesten. Gruppa skal vurdere om tjenesten klarer å utføre oppgavene sine og eventuelt komme med forslag til nødvendige endringer.

2. I januar ble det oppnevnt en intern arbeidsgruppe som har sett på organisering av arbeidet, blant annet om fordeling av fosterhjem i forhold til geografisk plassering, team med felles ansvar for saker og mulighet for bruk av Skype til veiledning og samarbeidsmøter. Det er etablert et eget Skype-rom hos barnevernstjenesten og dette prøves nå ut. Gruppa har også evaluert fjoråret og sett på årsaker til at barnevernet ikke har klart å overholde alle lovpålagte oppgaver. Enhetslederen skriver at det etter deres vurdering er to viktige årsaker til dette; stor utskiftning i saksbehandlergruppa og høyt sykefravær, som har ført til at barn i perioder har vært uten saksbehandler.

3. Det har til tider vært høyt sykefravær på barneverntjenesten, og særlig på omsorgsavdelingen. I perioder har fraværet vært på rundt 20 prosent. Nå ansetter barneverntjenesten to ambulerende saksbehandlere, som skal dekke opp for fravær og eventuelt følge opp barn som ikke har saksbehandler på omsorgsavdelingen.

Isaksen opplyser til iTromsø at stillingene er utlyst internt, men at tidligere eksternt utlyste stillinger vil fylle opp for dem som blir ansatt i de ambulerende stillingene.

4. Kommunen har opprettet en prosjektstilling som skal se på bruken av fagprogrammet Familia, som benyttes til saksbehandling. I brevet kommer det fram at det her har vært en utfordring å bruke programmet godt nok og at den nye prosjektstillingen vil frigjøre ressurser som i dag brukes til å kontrollere rapporter og rette feil.

Uforsvarlig

Det var i januar Fylkesmannen i Troms åpnet tilsyn ved barnevernstjenesten i Tromsø, etter påstander i media om uforsvarlig håndtering av undersøkelsessaker, sammenholdt med at rapportene fra barneverntjenesten viste en betydelig og markant reduksjon i antall fristbrudd.