SKATTØRA: Eier og administrerende direktør Oddvar Antonsen og salgssjef for Peugeot, Roy Pedersen, er sjokkerte over at Bertel O. Steen har valgt å kutte alle bånd etter 26 års samarbeid. Årsaken er at «byrået» ikke selger nok av det franske merket.

Direkte rødt

Pedersen sier at han har jobbet med bilmerket i et kvart århundre.

– Jeg er forundret at importøren ikke gir oss gult kort, men direkte rødt. Det betyr at vi har to år på oss til å avvikle avtalen, sier Pedersen.

Antonsen håper at videre dialog med ledelsen i Bertel O. Steen skal føre fram. Men slik saken står nå, tviler han på en løsning:

Investert millioner

– Vi har investert millioner for å tilpasse oss kravene til blant annet lokaler. Da sjokkmeldingen kom i forrige uke, skjedde det etter et møte i fjor høst. Da satte importøren en rekke krav. Og selv om vi har tilpasset oss, har vi ikke nådd målene, erkjenner Antonsen.

Ifølge ham er det en enkel forklaring på manglende salg i Tromsø.

Mangler 4x4

– Peugeot har rett og slett ikke de bilene som tromsømarkedet etterspør. Tar vi bort SUV-andelen og el- og hybridbilene, skal vi konkurrere i resten av markedet som er rundt 20 prosent, konstaterer Antonsen.

– Tromsø er en 4x4-by. Over 60 prosent av bilene som selges, er i dette segmentet. Her kommer Peugeot til kort. De er enkelt og greit ikke tilpasset det lokale markedet. Og vi kan ikke gi bort bilene for å få opp salgstallene.

Beholder service

Oddvar Antonsen sier at oppsigelsen ikke gjelder ettermarkedet – service og delesalg.

– Der fortsetter vi som i dag. I den forbindelse er det nærliggende å spørre hvem som vi overta? Vedkommende forhandler vil ikke råde grunnen alene og da blir marginene deretter. Sånn sett tror jeg Bertel O. Steen skal få problem med å finne ny samarbeidspartner, sier Oddvar Antonsen.

Resultatene uteblitt

Peugeot-direktør Torbjørn Myrhaug sier følgende i en kommentar:

– Vi har forsøkt å få opp salgstallene i Tromsø uten å lykkes. Det er årsaken til oppsigelsen.

Ut over det ønsker han ikke å utdype avgjørelsen.