Byrådsleder Kristin Røymo forteller at den viktigste årsaken til at hun og Arbeiderpartiet har skiftet standpunkt fra å støtte Håkøya til å foretrekke Selnes-alternativet, er muligheten til statlig finansiering gjennom å bli del av en bymiljøavtale.

– Departementer har gitt oss signaler om at det er større sjanse for oss å bli del av en bymiljøavtale som vil bety betydelig mer statlig finansiering av samferdselsprosjekter i Tromsø, sier Røymo.

Bymiljøavtale

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, mener alternativet de nå ha bestemt seg for er det mest fornuftige.

– Dersom vi får på plass en bymiljøavtale med staten vil det bety at betydelig flere kan velge kollektivt, å gå og å sykle. Byutviklingsavtalene er faktisk sånn vi redder verden.

– I Tromsø så har vi vært flinke til å ønske oss vei, men dårlig til å bygge. Nå har vi en by å bygge, og det er viktigere enn hvilket alternativ vi går for, sier Kristin Røymo.

Saken fortsetter under bildet

VIL HA BYMILJØAVTALE: Ragni Ramberg, byråd for byutvikling, mener Selnes-alternativet åpner opp for muligheten til å få på plass en bymiljøavtale med staten.

Foretrekker fremdeles Håkøya

– I august sa du til iTromsø at Håkøya var det mest framtidsrettende alternativet, både med tanke på trafikkavlastning og boligbygging på Kvaløya. Men nå snur du?

– Kan jeg komme med en innrømmelse? Jeg hadde elsket å bygge Håkøyaforbindelsen. Det mener jeg fremdeles. Men det er en for stor økonomisk risiko involvert. Jeg kan ikke basere mitt politiske virke på hva jeg har sagt tidligere, sier byrådslederen.

– Du har blitt kritisert for å vingle i en del store saker: Tromsømarka, trasévalg i Ramfjorden, Tromsøbadet og nå Kvaløyaforbindelsen. Skjønner du at folk reagerer?

– Jeg er kanskje i overkant pragmatisk. Det er viktig med drømmer og visjoner, men vi må forholde oss til den virkeligheten som er foran oss, forteller Røymo.