Det opplyser Hurtigruten i en pressemelding.

- Dette er den største investeringen i Hurtigrutens 120-årige historie. Det er en milepæl for oss, norsk reiselivsnæring og norsk skipsindustri. Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene i verden, og alt ligger til rette for at vi skal gjøre det her i Norge, midt i hurtigruteleden, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Foto: Rolls-Royce

Offentliggjøringen av avtalen ble gjort torsdag på MS "Polarlys" i Bergen. Avtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

- Dette kan bli en av de største kontraktene i verftets historie. Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden. En kontrakt som dette vil selvsagt være svært viktig for oss og en sentral del av sysselsettingen i prosjektperioden. At Hurtigruten er oppdragsgiver gjør oppdraget ekstra attraktivt, sier Ståle Rasmussen, administrerende direktør ved Kleven Verft AS.

Vurdering

Hurtigruten har i prosessen vurdert 12 verft over hele verden, opplyser de i pressemeldingen. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik, som har bygget tre av dagens hurtigruteskip.

- Vi har vurdert tilbyderne ut fra et omfattende sett kriterier hvor kvalitet, leveransedyktighet og pris har veid tyngst. Det var spesielt hyggelig å se at et norsk verft kom best ut. For oss er det viktig at Hurtigruten igjen kan bidra til aktivitet og arbeidsplasser i en stolt og lang norsk verftstradisjon, sier Skjeldam.

Illustrasjon av de nye skipene. Foto: Rolls-Royce

Miljø

Skipene som skal bygges tilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser. Det skal også sikres at skipene er i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer, opplyser de i pressemeldingen.

Det er Rolls-Royce som står for designet og utviklingen av skipene, med bistand fra skipsdesigner Espen Øino.

Gode nyheter for reiselivet

Christian Chramer, regiondirektør for NHO Troms og Svalbard, synes dette er fantastiske nyheter.

Christian Chramer. Foto: MARIUS HANSEN

– Det er ingen tvil om at opplevelsene som kan hentes enten i det høye nord eller i sør har stor betydning. Det tilfører aktivitet og gjester til et område der man jobber tett med lokale leverandører på land, sier han.

Bra for lokale aktører

Chramer forteller at Hurtigruten er et av de største selskapene som tilfører gjester til aktører på land, noe som betyr mye for reiselivsbedrifter blant annet i Tromsø.

– På Hurtigruten har man også en klar mat- og drikkeprofil, og følger de opp denne på de nye skipene, vil det være betydningsfullt for de lokale leverandørene, enten det er drikke fra Mack eller fisk fra Halvors tradisjonsfisk.

Han mener Hurtigruten er dyktig på å ta med seg lokal kultur på skipene.

– Utvidelse av kapasiteten vil skape flere reisende, og det er bra. Men skipenes reiserute må Hurtigruten selv kommentere.

Norsk arbeidskraft

At Hurtigruten har tatt i bruk skipsbyggekonsernet Kleven, mener Chramer er positivt.

– Det er viktig med en utbygging av de norske kompetansearbeidsplassene nå, og å få store prosjekter som dette og skip som vil være synlige bygget på Kleven er et godt signal for norsk skipsbyggindustri.