– Vi har hatt masse folk innom her i dag. Det virker som om alle har sett episoden, og at folk snakker om det overalt både på jobb og hjemme, sier daglig leder Marit Henriksen.

Da iTromsø besøker nisjebutikken fredag ettermiddag er det to damer i strålende humør som tar imot oss. Randi Henriksen, hovedpersonen selv, er dessverre syk, men datteren Marit Henriksen og medarbeider Bjørg Melbye møter oss med brede smil mellom alle kundene som også har tatt turen innom.

Les anmeldelse: «Ramm og Tørnquist redder Norge»: Den lille manns kamp

Populær parfyme

Etter premièren på TV2-programmet «Ramm og Tørnquist redder Norge» torsdag kveld, hvor kjendiskomikerne besøker Randi Parfymeri, har folk strømmet til butikken.

I TV-serien skal Morten Ramm og Einar Tørnquist slå et slag for de utrydningstruede bedriftene og virksomhetene rundt om i landet. Randis Parfymeri har holdt til i Tromsø siden 60-tallet, men har de siste årene opplevd at kjedene tar over markedet.

– Det er utrolig stas at gutta valgte å komme hit til oss, sier Henriksen, og forteller at de har solgt mye av parfymen som ble laget sammen med Ramm og Tørnquist under innspillingen.

– Folk har til og med ringt og bestilt parfymen i dag, legger hun ivrig til.

Les også: Kjendiskomikere vil redde historisk Tromsø-butikk

Vurdert å legge ned

– Man kan nærmest kalle dere kjendiser i Tromsø nå? Hvordan føles det?

– Ja, det føles veldig bra. Vi trenger det, for vi vil jo ikke legge ned driften, sier de to damene.

– Det er trist å være på jobb når det ikke er folk innom. Vi har telt på knappene flere ganger om vi skulle fortsette driften. Da Monster ringte oss i januar i fjor, ble vi nesten sjokkerte over at de ville ha oss med og at de i det hele tatt hadde hørt om oss, sier Henriksen.

Nå kan hun og resten av gjengen bak Randi Parfymeri glede seg over en real salgsøkning takket være TV-serien. Nisjebutikken hadde en økning i salget på 23 prosent i september i fjor da innspillingen av episoden fant sted.

– Og fra september og fram til i dag har vi i gjennomsnitt hatt 11 prosent økning i salget. Det er kjempebra, og vi håper det vedvarer, påpeker Henriksen.

Les også: - Vi er egentlig bare to idioter fra Vestfold som liker å ha det gøy

Ødelegger for nisjebutikkene

Selv er damene svært fornøyde med episoden som ble vist på TV2 torsdag kveld.

– Vi er veldig begeistret. Det er viktig at folk besøker nisjebutikkene i sentrum, hvis ikke er det bare kjedebutikkene som blir igjen, sier hun.

Det er kunde Espen Andar helt enig i. Fredag ettermiddag er han innom Randi Parfymeri for å kjøpe seg en kaskettlue.

– Jeg kjenner denne butikken godt og er ofte innom. Dette er god PR for dem. Det er få nisjebutikker igjen, så jeg håper vi klarer å bevare dem, sier 58-åringen, som legger til at det er synd hvordan kjøpesentrene utenfor sentrum ødelegger for nisjebutikkene.

– Det er så koselig her i sentrum og jeg håper butikker som dette overlever, forteller Andar.