- I hvilken grad anser du mobbing som et problem på skolen?

- Fra tid til annen oppstår det mobbesaker av ulik alvorlighetsgrad, som må handteres både i skole og SFO. Nulltoleranse mot mobbing betyr ikke at mobbing ikke skjer. Skolelederne og lærerne forebygger, avdekker og håndterer mobbesaker, og våre ambisjoner stekker seg mot det eneste akseptable nivå; at mobbing ikke skal skje. Gjennom forskningsprosjektet Trivsel i Tromsø har vi fått ytterligere kunnskap om hvordan våre elevers psykososiale miljø er, og hvilke forhold elever kan oppleve som utfordrende.

- Hvilke tiltak mener du bør iverksettes fra lokale/nasjonale myndigheter for at det skal bli lettere for skolen å håndtere mobbing?

En økt lærertetthet vil i større grad kunne sikre det psykososiale miljøet. Tid og rom til å samtale individuelt med elever for å lytte og avdekke en kultur for mobbing vil gjøre det lettere å håndtere problematikken. Nasjonale myndigheter bør vurdere å lovfeste at den individuelle elevsamtalen skal gjennomføres en gang hver måned. Gjennom en tettere individuell dialog med hver enkelt elev får en mulighet til å avdekke, forebygge og veilede.