- I hvilken grad anser du mobbing som et problem på skolen?

- På Selnes skole så inntar vi barneperspektivet. Det er barnets opplevelse av skolehverdagen som er viktig. Vi ønsker derfor å snakke om elevenes psykososiale miljø da dette favner mer enn bare mobbesakene. Elevenes psykososiale miljø innebærer å ivareta alle ledd i skolehverdagen til elevene. Det at elevene opplever skolen som en trygg og ivaretagende arena danner grunnlaget for læring og trivsel i hverdagen, vi er derfor nødt til å ha et fokus på dette gjennom hele skolehverdagen og i alle ledd, i FAU, administrasjonen, ledergruppene, i klasserommene og på SFO. Vi må hele tiden jobbe med fokus på at alle elevene skal oppleve et godt psykososialt miljø. Dette gjør vi gjennom solid forebyggende arbeid, samt klare retningslinjer og gode planer som alle kjenner. Slik at alle vet hva vi skal gjøre når elever opplever skolehverdagen sin som vanskelig. For å få dette til så bruker vi jevnlig tid på å diskutere retningslinjer for hvordan vi håndterer ivaretaking av elevenes psykososiale miljø i skolehverdagen. På den forebyggende siden arbeider vi med flere områder.

  • Vi har Trivselsledere i utetiden som organiserer leker for alle, har trygge soner i skolegården hvor det alltid er en voksen elevene kan henvende seg til, elevrådene har det som fast sak på alle sine møter om å sjekke ut i klassene hvordan situasjonen er, anonym spørreundersøkelse på høsten med elevene, elevrådet kjører egen spørreundersøkelse i 6. og 7.kl om mobbing.

  • Selnes bruker matprosjektet som en arena for å inkludere alle – det serveres frukt i utetiden av elever (elever som går alene får ofte oppgaven med å dele ut frukt). Grupper av elever jobber på tvers av klassene hos kokken – skaper nye bekjentskaper. «Man mobber ikke den man spiser sammen med». Vår elevbedrift «Selnes Knekkis» (6.kl) skaper nye arenaer å samhandle på, og vi bruker dette aktivt for å jobbe med hvordan elevene definerer egne roller og hvordan de ivaretar hverandre.

  • Vi har fokus på nettmobbing, har arrangert stor-foreldremøte om nettmobbing. Følger ellers Læringsmiljøsenterets «God start» - opplegg for skolestarten om høsten der det fokuseres på tydelig klasseledelse og holdninger. FAU og skolemiljøutvalget får fortløpende orienteringer om skolens arbeid mot mobbing.

  • Vi har også stort fokus på foreldrerelasjonene i klassene – samarbeidet i foreldregruppa påvirker læringsmiljøarbeidet i klassen veldig sterkt. Vi ser tydelige forskjeller på klasser der foreldrene engasjerer seg positivt i elevgruppa = mindre mobbing!

  • - I utvalgte klasser så har vi kjørt et pilotprosjekt knyttet til begrepsopplæring- en opplæring der vi går inn i begreper som vi ofte bruker, men som er svært verdiladet, for eksempel «God venn» og «respekt». Elevene skal samtale om hva ordet betyr. Elevene skal videre samtale hjemme med foresatte om hvilke forventninger foreldrene har til elevene som en god venn/ som en som har respekt for andre, når det er vanskelig å være en god venn når det er enkelt, videre så skal elevene sette seg mål for hvordan de skal arbeide med dette, disse målene skal det defineres kriterier til også skal de gjennomføre ei egenvurdering i løpet av de tre ukene de arbeider med dette. Arbeidet skal synliggjøres for foresatte hele veien. Dette arbeidet følges også opp på skolen i tre uker før vi går over til nytt begrep. Vi ser at gjennom denne jobbingen så får vi foreldrestemmen inn i  klasserommene, elevene blir oppmerksomme på at de tillegger vanlige ord forskjellig mening- de ser et kulturelt mangfold i klasserommet. Vi ser at arbeidet helt klart forebygger og gjør at det blir enklere å løse konflikter.  Prosjektet har en så god effekt at vi skal rulle det ut i alle klassene i løpet av neste skoleår, men med justeringer i forhold til de enkelte trinn. Vi er enda i en prosjektperiode, men ser at vi er inne på en god måte å arbeide med elevenes psykososiale miljø på.

- Hvilke tiltak mener du bør iverksettes fra lokale/nasjonale myndigheter for at det skal bli lettere for skolen å håndtere mobbing?

- Flere voksne vil hjelpe oss å oppdage elever som mobbes enda raskere. Vi trenger en rådgiverressurs i barneskolen som kan hjelpe til med det sosialpedagogiske arbeidet. Fokus på at foreldregruppa i klassen kan bidra på en positiv måte – man har ikke ansvar bare for sine egne barn. Videre så trenger vi en styrkning i tenkningen rundt foreldrenes viktige rolle, de er ekspertene på egne barn og deres viktige posisjon i mobbearbeidet må løftes å bli allmenn kunnskap.