I fjor sommer åpnet Fylkesmannen tilsyn på ungdomsskolen med tema «skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen». I den foreløpige tilsynsrapporten registrerte Fylkesmannen tre lovbrudd, men alle ble raskt rettet opp. Dermed står Grønnåsen skole til høyeste karakter med en feilfri sluttrapport.

– Arbeidet handler om elevenes utbytte av opplæringen, og det hadde vi faktisk startet med på vårparten i 2014, lenge før vi fikk beskjed om at Fylkesmannen skulle ha tilsyn ved skolen. Vi har sett på tilsynet som veldig positivt, og lærerne har opplevd at arbeidet vi gjorde i forkant av tilsynet har vært svært nyttig, sier rektor Ann-Torild Yttergård.

Klasseledelse

Gjennom UIU (ungdomstrinn i utvikling) har Grønnåsen skole jobbet hardt for god klasseledelse, og har involvert elevene i arbeidet. Det var de glade for da tilsynet ble gjennomført.

– Vi hadde veldig god kontroll på det meste før tilsynet, sier Yttergård.

Marit Hansen er lærer på ungdomsskolen, og hun opplever at tilsynet utelukkende var en positiv opplevelse.

– I stedet for å tenke at det er en negativ ting å få tilsyn fra Fylkesmannen hadde vi et veldig positivt utgangspunkt for tilsynet. Det er interessant å få tilbakemelding på arbeidet vårt fra noen utenfor skolen, sier hun.

Hansen forteller at lærerkollegiet har vært opptatt av å gjøre grep sammen, slik at elevene skal oppleve at det ikke nødvendigvis spiller noen rolle hvilken lærer som er i klasserommet.

– Arbeidet har vært veldig meningsfylt, og vi opplever ikke at det har vært en negativ ting som kommer «på toppen» av alt annet, sier hun.

Enda bedre

At det har fungert å involvere elevene og elevrådet i opplæring- og vurderingsfasen, er det ingen tvil om.

– Vi så et formidabelt hopp på elevundersøkelsen fra 2013–2014 til 2014–2015. I undersøkelsen får elevene blant annet spørsmål om hvordan de opplever å få medvirke i undervisningen, og alle ga et positivt svar, sier fagleder Maria Holst.

Rektor Yttergård forteller at elevene ved skolen har vært engasjert i arbeidet med god klasseledelse, og selv med full pott på Fylkesmannens tilsyn, ønsker skolen å bli enda bedre.

– Vi blir veldig giret på å gjøre det enda bedre når vi ser engasjementet fra elevene, og dette arbeidet har skapt en sterk «vi»-følelse i lærerkollegiet.

Brage Larsen Sollund (Ap), byråd for utdanning, oppvekst og idrett, er strålende fornøyd med resultatet skolen kan vise til.

– Tilsynsrapporten fra Fylkesmannen er en av de mest grundige analysene som er gjort av en skole i Tromsø, og vurderingen er at skolen gjør alt riktig. Det ligger det mye godt arbeid bak, sier han.