SKATTØRA: Daglig leder, Jan Hugo Svendsen, sier at årsaken ligger i de kravene produsenten har satt for å fortsette. Det går på blant annet fasiliteter og bemanning – element som vil gi så store utgifter at videre drift ikke er mulig.

Avslutter alt

– Fra 1. juni avslutter vi samarbeidet fullstendig. Det betyr at vi heller ikke vil ta oss av ettermarkedet. Sånn sett må eiere av Range Rover, Land Rover og Jaguar til Trondheim for å få utført service og reparasjoner, sier Svendsen.

160 biler

Bil i Nord-sjefen sier at det investeringsnivået Land Rover la opp til, førte til at han som forhandler måtte selge minst 160 nye biler i året for å hjulene skulle gå rundt.

– Hittil har vi operert med et antall mellom 20 og 40 biler.

Landets fremste

Svendsen beklager at et langt samarbeid går mot slutten. Bil i Nord har trivdes som Land Rover-forhandler og har dessuten en av landets fremste mekanikere på merket.

– Jeg er lovet et møte med sjefen for det skandinaviske markedet, uten at en dato er fastsatt. Men uansett tror jeg ikke møtet vil endre på utfallet, sier Jan Hugo Svendsen.

Sterkt beklagelig

Leder for forhandlernettet i Norge, John Helmersen, beklager at de ikke lenger er representert i Tromsø:

– Vi vil imidlertid jobbe for å finne en løsning for lokale eierne av Range Rover, Jaguar og Land Rover. Hva vi ender opp med, er for tidlig å si.

– Generelt har vi sagt at det er opp til hver enkelt å avgjøre om de vil ha service og reparasjoner av bilene, sier Helmersen og legger til at forhandlernettet på landsbasis reduseres fra 11 til seks enheter.