Selv har hun to barn på Bjerkaker skole, som begge har merket den positive effekten av «Trivsel i Tromsø»-prosjektet.

– De har ikke lagt merke til forskningsprosjektet så mye, men de snakker en del om trivselstiltakene. For eksempel er de positive til trivselslederne, som er elever som får et ekstra ansvar i friminuttene for å lage aktiviteter for alle, forteller Rædergård, som sitter både i FAU og Skolemiljøutvalget på Bjerkaker skole.

Roser prosjektet

Selv har hun gode erfaringer med det forskningsgruppen og skolen gjør for å forebygge mobbing.

– Jeg har fått et veldig godt inntrykk av prosjektet, det virker veldig seriøst. Det er kjent at god trivsel har utrolig mye å si for hvordan man oppfører seg ovenfor andre, så jeg tror dette prosjektet kan være med på å forebygge mobbing, sier Rædergård.

Skremselspropaganda

Hun er enig med rektor Jan Fredrik Skogdal i at det har vært for mye negativt fokus på mobbeproblematikken i det siste.

– Det er viktig å understreke at hver enkel mobbesak er forferdelig, samtidig som det også er viktig å ikke drive skremselspropaganda. Problematikken har blitt veldig synlig i media i det siste, uten at det har kommet så godt fram at det jobbes aktivt og seriøst på skolene, konstaterer hun.