Til høsten begynner de første testene og i mars 2017, er målet at sanntid skal innføres i Tromsø.

– Visjonen er at de reisende til enhver tid skal vite hvor bussen er. Sanntid betyr at folk kan følge med på om bussen er i rute via mobil, på nett eller ved bussholdeplassene. Da får man all informasjonen umiddelbart, om en avgang er kansellert og eventuelle ekstraavganger og forsinkelser, sier kommunikasjonsrådgiver i Troms fylkestrafikk, Silje Skog.

Øker tilfredshet

Bussene er koblet til GPS, så den informasjonen vil kunne nå ut til alle reisende på flere plattformer digitalt.

– Vi startet med dette i 2015 og har sagt at vi skal være ferdig i løpet av 2017. Vi håper at oppstart for sanntid kan være i mars neste år, sier Skog.

Etter hvert håper Troms fylkestrafikk at det blir satt av midler til å innføre sanntid på buss, båt og ferge over hele fylket.

– Det er mye teknisk utstyr som skal til, og det er et ønske fra Troms fylkestrafikk at det blir satt av midler til det. Da kan vi innføre det over hele fylket, sier hun.

Tredje best

Sanntid vil øke kundetilfredsheten og samtidig hjelpe fylket og bli bedre på kollektivtransport.

– Det er mer enn bare en tjeneste. Med sanntid får vi hele tiden fortløpende prognoser om avvik, og det blir lettere å gjøre endringer ved ruter der vi ser det er store avvik. Erfaringene ellers i landet, er større tilfredshet blant kundene der sanntid er innført, sier Skog.

Kun i Oslo og Bergen er det en større andel av innbyggerne som bruker mer kollektivtransport enn i Tromsø.

– Vi er tredje best i landet når det kommer til kollektivandelen, kun slått av Oslo og Bergen. Derfor vil vi gjøre ytterligere tiltak for å få flere til å ville reise kollektivt, sier Skog.

Opprop ute?

Opprop er også noe de vil vurdere i Troms fylkestrafikk.

– Nå har vi innvendig opprop på neste stasjon i Tromsø og Harstad. Vi vil også se på mulighetene for utvendig opprop med destinasjon og neste avgang. Det er både fordeler og ulemper og kan virke forstyrrende i et bybilde, så det er noe vi må vurdere, sier Skog.

I fremtiden er det også mulig at bussene kan kommunisere direkte med trafikklysene for å få enklere reise ved for eksempel å forlenge grønt og rødt lys.