Styrkingen av bybusstilbudet i Tromsø sist november begynner å gi resultater for Troms fylkeskommune, Tromsø kommune og Troms fylkestrafikk.

– Det er spesielt de nye ringrutene 33 og 34 og ekspressrutene i rushtiden som har bidratt til økningen. De to grepene var veldige smarte, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Fra 12 til 20 prosent

I perioden fra januar til april 2015 tok 2.966.591 reisende bybussen, i den samme perioden i år var antallet økt til 3.121.162. Det betyr en økning i antall reiser på 154.571, som representerer en prosentvis økning på 5,2 prosent.

Pengene til bussatsingen kommer fra den såkalte belønningsordningen hvor målet er å øke antallet kollektivreiser på bekostning av privatbilbruk. Ordningen stiller krav om at det i 2018 skal være 20 prosent flere bussreiser enn i 2014, mens bilbruken skal være på 2014-nivå. Fylkeskommunen samarbeider med Troms fylkestrafikk og kommunen om å nå målet i løpet av fire år. I dag er kollektivandelen på 12 prosent, som gjør Tromsø til landets tredje beste bussby.

Flere bussavganger

Busstilbudet ble i november i fjor styrket med 250 bussavganger i uka og rushtidsruter fra mandag til fredag. Ti nye busser ble satt inn i trafikk på grunn av at bussatsingen fører til 200.000 flere kjørte kilometer i året. Ringrutene går fra UNN via Stakkevollveien, sentrum, Fagereng og Giæverbukta til UNN igjen, den andre motsatt vei. Ekspressrutene går via UNN/UiT til de ulike bydelene.

Prestbakmo gleder seg derfor spesielt over økningen i år siden tallene fra 2014 til 2015 flatet ut. Om de 155.000 flere bussreisene er et resultat av mindre bilkjøring, kan han ikke si for sikkert.

Bymiljøavtale

– Det er vanskelig å si, men det bidrar i alle fall til en slik tendens. I fjor var det en økning i personbiltrafikken, om økningen vi ser i bussbruken i år er et resultat av at færre kjører bil, vet jeg ikke fordi vi ikke har tall på det. Kanskje har biltrafikken flatet ut eller gått ned.

Fylkesråden håper fylkeskommunen i samarbeid med kommunen får på plass en bymiljøavtale med staten som vil bety enda mer penger til blant annet bussatsing.

– Dette vil kunne skje sammen med andre fysiske tiltak for bedring av kollektivtilbudet i årene som kommer, dersom vi lykkes med å få en bymiljøavtale på plass for Tromsø, sier Prestbakmo.