Vel og merke dersom man bruker statistikken for parkeringsplassene på campusområdet.

Ifølge bygg- og eiendomsdirektør Erland Loso ved UiT så har innføringen av parkeringsavgift i fjor hatt det ønskede resultatet.

– Noe av hensikten med å innføre parkeringsavgift var å få en mer miljøvennlig drift ved UiT, og avgiften er én måte å få til det på. Takket være parkeringsavgiften kan vi legge mer penger i å planlegge miljøtiltak i og utenfor både nye og gamle bygg, sier Loso til UiTs nyhetstjeneste.

Parkeringsavgiften ble innført 1. september i 2015, og ifølge en opptelling av antall biler som bruker parkeringsplass ved universitetet så har antallet gått ned fra om lag 1.300 per dag til 800 per dag. Det tilsvarer en nedgang på 38 prosent.

Færre bruker parkeringsplassene ved UiT etter at det ble innført parkeringsavgift i fjor høst. Foto: Ronald Johansen

Avgiften fra parkeringsplassene skal brukes til forskjellige tiltak som skal gjøre det mer attraktivt å gå og sykle. Blant annet skal det bygges sykkelparkering med tak og innstaleres flere dusjer på campus.

I løpet av de neste to årene vil antall parkeringsplasser resuseres i området som følge av omfattende byggevirksomhet, blant annet byggingen av ny idrettshall.