– Grunnen til det er at vi har fått en helt ny statssekretær som vil få ansvar for bymiljøavtalene. Derfor dro vi ut til Kvaløya for å vise ham de forskjellige alternativene for ny Kvaløyaforbindelse, sier Tom Cato Karlsen.

Som kjent har veivesenet landet på en bruforbindelse mellom Selnes og Langnes, mens et flertall av kommunepolitikerne ønsker tunnel til Håkøya – selv om Arbeiderpartiet nylig har snudd i saken.

– Når Kvaløyaforbindelsen er vurdert, har Statens vegvesen vært opptatt av å løse veitransportdelen i saken, men flertallet blant kommunepolitikerne har ønsket å se også på andre ting. Det er disse aspektene vi har sett på i dag, sier Karlsen.

LES OGSÅ: Hvem tok først «løgn» i sin munn, og hvorfor?

Ifølge Frp-politikeren må flere hensyn bli tatt når en endelig Kvaløya-forbindelse blir vedtatt.

– Kommunepolitikerne har sett på at det er muligheter for boligbygging, byutvikling og ikke minst for hvordan man kan bruke masser fra tunnelbygging, sier Karlsen.

Ifølge statssekretæren er det per i dag veldig vanskelig å si hvor – eller når – en ny Kvaløyaforbindelse kan vedtas eller være på plass.