– Grunnen til det er at vi har fått en helt ny statssekretær som vil få ansvar for bymiljøavtalene. Derfor dro vi ut til Kvaløya for å vise ham de forskjellige alternativene for ny Kvaløyaforbindelse, sier Tom Cato Karlsen.
Kvaløyforbindelsen og ny tverrforbindelse – bare nye trafikkproblemer?
Som kjent har veivesenet landet på en bruforbindelse mellom Selnes og Langnes, mens et flertall av kommunepolitikerne ønsker tunnel til Håkøya – selv om Arbeiderpartiet nylig har snudd i saken.
– Når Kvaløyaforbindelsen er vurdert, har Statens vegvesen vært opptatt av å løse veitransportdelen i saken, men flertallet blant kommunepolitikerne har ønsket å se også på andre ting. Det er disse aspektene vi har sett på i dag, sier Karlsen.
LES OGSÅ: Hvem tok først «løgn» i sin munn, og hvorfor?
Ifølge Frp-politikeren må flere hensyn bli tatt når en endelig Kvaløya-forbindelse blir vedtatt.
– Kommunepolitikerne har sett på at det er muligheter for boligbygging, byutvikling og ikke minst for hvordan man kan bruke masser fra tunnelbygging, sier Karlsen.
Ifølge statssekretæren er det per i dag veldig vanskelig å si hvor – eller når – en ny Kvaløyaforbindelse kan vedtas eller være på plass.