GLATTKJØRINGSBANEN: Det sikret dem en tur til den nasjonale finalen i Dal i Ringeriket.

– Dette er en nasjonal konkurranse, hvor totalt 5.000 barn er med. Det er første gang vi arrangerer dette her i Tromsø, og vi håper på stadig større oppslutning i årene som kommer, forteller arrangementsansvarlig Knut Johannesen i NAF.

LES OGSÅ: Disse utfordringene hindrer Tromsø i å bli landets beste sykkelby

Selv om alle barneskolene i byen ble invitert til å delta, var det nemlig ikke så mange som deltok.

– I år fikk vi bare tre påmeldte skoler, men det har nok litt å gjøre med at konkurransen ikke har vært arrangert her i Tromsø før. Finalistene fra skolene som deltok hadde i dag finale her på glattkjøringsbanen, og de to vinnerne vant hver sin Oslo-tur, sier Johannesen.

Vinnerne av den nasjonale finalen tar seg videre til Europafinalen som går av stabelen i Praha i høst.

– Vanskelig

Konkurransen er todelt, og elevene måtte sykle seg gjennom åtte praktiske oppgaver og en teorioppgave. Den beste gutten og den beste jenta gikk av med seieren, og kan dermed sikre seg et Praha-opphold i høst.

– Noen av de praktiske oppgavene var ganske vanskelig. At jeg vant var ganske overraskende, forteller Ingeborg Mortensen, som går i 6. klasse på Sjursnes skole.

En av de praktiske oppgavene var å sykle sikksakk mellom en rekke stenger uten å velte noen. Elevene ble målt på tid, og Torkel Tessem-Sørensen i 6. klasse på Fagereng skole gjorde det best blant guttene.

– Jeg synes ikke det var så vanskelig, men jeg har gjort ganske mange balanseøvelser fra før av siden jeg trener en del slalåm, forteller han.

Teori

Elevene måtte også besvare en omfattende teoriprøve som til forveksling er ganske lik teoriprøven for førerkortet.

– Det teoretiske har vi øvd på hjemme, forteller Torkel.

Pål Moe, leder i NAF Tromsø og omegn, og Knut Johannesen understreker at målet med konkurransen er å lære opp elevene til å kunne bruke sykkelen trygt i trafikken.

– Selve konkurransebiten er ikke det viktigste for oss, men den gir oss en god mulighet til å lære opp elevene til å kunne være i trafikken. Mange sykler til skolen, og det er viktig at de får lære seg trafikkreglene ordentlig slik at de vet hvordan de skal forholde seg til trafikken, sier Moe.