Får byrådet det som de vil, blir Skippergata stengt for personbiltrafikk fra høsten av. Målet er å gjøre sentrum nord mer attraktivt for folk, ved å gjøre gata til en vei forbeholdt syklende, gående og kollektivtrafikken. Marit Henriksen hos Randi parfymeri tror imidlertid en realisering av forslaget vil føre til kroken på døra for flere sentrumsbutikker.

– Kjempetrist

– Å stenge Skippergata vil føre til mindre handel og færre kunder i sentrum, og jeg frykter at vi må legge ned vår bedrift. Dette er rett og slett kjempetrist for oss, sier Henriksen.

Hun tror tromsøværinger velger handelsalternativer som er tilgjengelige med bil.

– Politikerne ødelegger mer og mer for oss som forsøker å drive butikk i sentrum. Noen gjør det bra, men vi er mange som sliter. Kjøpesentrene ligger lett tilgjengelig og kan tilby gratis parkering, så folk velger heller å kjøre dit. Hvis det i tillegg skal bli vanskeligere å komme seg til sentrum, ser det mørkt ut for driften vår.

Henriksen påpeker at en rekke tromsøfolk som bor fra fastlandet benytter seg av Skippergata for å komme seg til sentrum, og at det blir enklere for folk å velge tunnelen til Jekta dersom man blir møtt med en stengt gate.

Miljøvennlig

Marit Henriksen understreker at hun synes det er positivt med et miljøvennlig sentrum og at hun setter pris på at det blir lagt vekt på grønne lunger i sentrumsområdene.

– Jeg tror folk koser seg i eksempelvis Kirkeparken, men de må jo også kunne komme seg dit, sier hun.

Ragni Løkholm Ramberg (Ap), byråd for byutvikling, sier at flere andre byer har lyktes med å få et levende sentrum selv om de har innført begrensninger i biltrafikken.

– Jeg registrerer at det er delte meninger fra næringslivet om dette forslaget. Noen er positive, mens andre er skeptiske. I dette konkrete området må alle handlende uansett komme via buss, gange eller sykkel, for det er ikke mulig å kjøre til bedriftene. Det er nok derfor flere av dem det gjelder her er positive til at det legges bedre til rette for nettopp fotgjengere og syklister. Tilbakemelding fra Hildr er blant annet at det vil være positivt for deres uteservering – logisk nok, med mindre støv og støy, sier hun.

– Men Skippergata er jo også en viktig innfartsvei til resten av sentrum?

– Det finnes alternative gater til Skippergata for å komme seg inn til sentrum. Det er blant annet derfor vi ønsker å lukke denne gaten for biltrafikk. Det finnes imidlertid ingen gater som er forbehold syklende, gående og buss og drosje blant disse parallellgatene. Det er rett og slett et utrygt og uoversiktlig trafikkbilde for fotgjengere og syklister her. Jeg tror det vil være positivt for sentrum å gi fotgjengere en mer trafikksikker måte å komme seg fra brua til sentrum på, sier hun.

POSITIV: Ragni Løkholm Ramberg, byråd for byutvikling, tror sentrum vil nyte godt av en stengt Skippergate. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen / iTromsø