Det er selskapene Apeland og Reputation Institute som hvert år gjennomfører undersøkelsen som ender opp som RepTrak. I år har knappe 14.000 nordmenn fått svare på spørsmål om hvilke selskaper de mener har et godt omdømme - og omvendt.

På topp tre i Norge kom henholdsvis Finn.no, Hurtigruten og Toyota.

Nest høyeste score

Finn.no fikk 85,3 av 100 mulige poeng, mens Hurtigruten fikk 83,5. Toyota kom ytterligere knappe to poeng bak med 81,7.

Ifølge Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam så er det er et par ting som er hovedårsak til at selskapet har havnet så høyt opp.

* At man har begynt å tjene penger etter en større snuoperasjon

* At man har lansert nye opplevelsestilbud langs norskekysten, i Arktis, Antarktis og Sør-Amerika

Team-arbeid bak suksess

I en pressemelding sier Skjeldam at de ansatte i Hurtigruten sammen har skapt det gode omdømmerestultatet.

- Dette er en seier for et fantastisk Hurtigruten-lag på sjø og land som hver eneste dag sørger for unike opplevelser, sier han.

Han tror videre at Hurtigrutens noe "nisjede" reiselivsprodukt er med å skape en merverdi for både nordmenn og utenlandske passasjerer. Dette er med på å skape blest og positivitet rundt Hurtigruten.

Nye og oppussede skip

- Folk vil ha noe ekte og de vil ikke lenger være passive tilskuere på ferie. Derfor tilbyr Hurtigruten nå aktive og lærerike reiser, sier Skjeldam.

Hurtigruten har det siste året gitt fire av sine ruteskip ny innredning og en allmenn oppussing. I tillegg har man bestilt fire nye ekspedisjonsskip. Dette har også bidratt til det positive omdømmet, mener Skjeldam.

FORNØYD: Hurtigrutesjef Daniel Skjeldam er godt fornøyd med at hans selskap gjør det så godt omdømmemessig. Foto: Hurtigruten