MELLOMVEIEN: Kunnskapsministere var til stede på masterkonferansen 2016 ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk på Mellomveien.

Masterutdanningen for lærere startet opp i Tromsø for seks år siden, og jobben som er gjort her baner vei for den enorme satsingen på lærere som nå trappes opp.

– Det har vært veldig bra og spennende hver gang jeg har vært på masterkonferansen. Pilotprosjektet som startet ved UiT–Norges arktiske universitet for seks år siden leder opp mot det som skjer i 2017, når alle lærerutdanninger blir masterutdanninger. Det blir en historisk satsing, sier Torbjørn Røe Isaksen til iTromsø.

800 millioner

Røe Isaksen anslår at den tunge lærersatsingen blir en dyr investering, men vel investerte penger.

– Det koster vel en 600-800 millioner i året med det ekstra året alle lærere nå må ha. Men en masterutdanning er annerledes bygd opp og det lille forskningsprosjektet de gjør mot slutten, gjør at vi får lærere som hele tiden reflekterer over læring og er bedre rustet til en lang karriere som lærere, sier han.

Alle fikk jobb

Svaret om hvor god utdanningen er, mener Røe Isaksen man får i hvor ettertraktede masterlærerne blir på jobbmarkedet.

– Fra fjorårets kull har alle blitt ansatt. Oslo var først ute med å hente våre første lærere. Vi ser også at veldig mange her allerede har fått jobb og det er fortsatt stor lærermangel, så våre elever er svært ettertraktede, sier Sonni Olsen, dekan ved UiT.

Olsen og Røe Isaksen er klar på at det blir viktig å jobbe tett inn mot kommunene der elevene kommer fra, for å sikre gode lærere til hjemkommunene i landsdelen.

– Kommunene ønsker i hvert fall det, så vi ønsker å oppmuntre til at de jobber med forskning som kan rettes mot kommunen de kommer fra, sier Olsen.

Rett i jobb

På masterkonferansen fikk Røe Isaksen sett masterstudentene Lise Hoven og Benedikte Antonsen presenterer sin master «Lære å lære – vet vi hva det betyr?». I tillegg presenterte Chris Andreas Andreassen sin forskning om hvordan han brukte case-basert undervisning i naturfag ved at elevene skulle være etterforskere som løste mysteriet «Ranet på Rema».

– Det var kjempeartig og veldig hyggelig at ministeren kom over å så på våre presentasjoner. Jeg var litt nervøs før foredraget, men det gikk bra.

Elevene høstet mye skryt fra ministeren og Andreassen er blant elevene som allerede har fått jobb.

– Jeg fikk en ren pedagogisk jobb ved Vitensenteret, der jeg skal jobbe med naturfag. Tilbudet fikk jeg allerede i mars og jeg begynner nå i full jobb på onsdag, sier masterstudenten.

I JOBB: Chris Andreas Andreassen er blant de ettertraktede masterstudentene som gikk rett inn i full jobb.