– De kuttene vi har gjort så langt har ikke fått noen konsekvenser for Tromsø. Men vi kommer til å ta ut flere fly, og det er ikke klart hvor det vil bli kuttet eller hvilke strekninger det vil berøre, sier Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.

Kan stå i fare

Widerøe har tidligere vært klare på at flyseteavgiften vil kunne slå hardt ut i distriktene. I april tok Widerøe ut to fly av flåten sin, og vil fram mot vinteren kutte ytterligere to.

Fra Tromsø lufthavn vil ikke anbudsrutene som Widerøe flyr på oppdrag fra staten bli rammet, opplyser Brandvoll.

De kommersielle rutene kan derimot nå stå i fare på grunn av den nye flyseteavgiften som ble innført fra 1. juni i år.

Forventer passasjersvikt

Den medfører en ekstra avgift på 80 eller 88 kroner for alle flyginger, noe som igjen vil resulterer i økte billettpriser.

– Vi vet at vi kommer til å få en svikt i etterspørselen, men vi vet ennå ikke hvordan det fordeler seg eller hvordan markedet vil utvikle seg, sier Brandvoll.

– Anbudsrutene berøres ikke av etterspørselen, men de kommersielle rutene kan bli rammet, forteller direktøren for kommunikasjon og samfunnskontakt.

Av totalt 16 innenlandsruter til og fra Tromsø lufthavn i sommer flyr Widerøe på hele 14 av rutene.