RICHARD WITHS PLASS: Det viser nye tall som NHO Reiseliv presenterte under en konferanse på Quality Saga Hotell i Tromsø sentrum tirsdag ettermiddag. Regiondirektør for NHO Troms og Svalbard, Christian Chramer, sørget for feiring med kake i anledning de gode resultatene.

– Vi ser at Tromsø og reiselivsaktørene her er de store vinnerne når det kommer til vinterturisme. Tromsø er i en særstilling, og reiselivet er i ferd med å bli den største eksportvaren vår i denne regionen. Det er blant de viktigste næringene vi har i dag, fortalte en stolt regiondirektør etter å ha presentert tallene.

Turistboom

Fra vintersesongen for ti år siden og fram til i år, er økningen i antall utenlandske overnattinger i Tromsø kommune på så mye som 566 prosent – fra 23.060 overnattinger i 2005/2006 til 153.501 i år. Tallene gjelder både for hotell og camping i kommunen.

Bare det siste året har Tromsø opplevd en økning på hele 40 prosent i vinterturisme.

Gunnar Nilssen, regionkontakt i Troms for NHO Reiseliv, trekker fram gode reiselivsaktører og mange års arbeid med å markedsføre nordlyset og Hurtigruten som noe av årsaken til suksessen.

– I tillegg tok det litt av etter sesongen 2008/2009 da nordlysfilmen til Joanna Lumley ble vist på BBC, forklarer Nilssen.

«Bucket list»

Det er regiondirektør Christian Chramer langt på vei enig i.

– Jeg tror økningen kan forklares med en slags spiraleffekt – når noe begynner å snurre rundt så drar det med seg ting. Men så sammenfaller dette også med fremveksten av sosiale medier og viljen til å dele bilder og ta gode bilder selv. Det gjør at veldig mange deler, noe som har resultert i at mange i Asia har nordlyset på sin «bucket list» over ti ting man må oppleve før man dør. Veldig mange vil oppleve det vi har, nemlig mørket, kulden, stillheten og nordlyset, sier Chramer.

Nordlysby nummer én

I tillegg til Lumley, sosiale medier, og turistenes «bucket lists», tror han kvaliteten på vertskapet er en viktig faktor.

– Vi har fått veldig mange tilbydere som er kjempedyktige. Både nordlys- og reiselivsaktører samt gode hoteller og camping som har løftet seg. Det er kvalitet i leveransene, noe som har mye å si.

Han mener Tromsø skiller seg ut ved at alt er mer tilgjengelig, med korte avstander både fra flyplass, hotell, fjell, hav og sentrum.

– Det vi har er unikt og det siste året har vi hatt en boom i vinterturismen. Det tror jeg har mye å gjøre med at vi har fått større grupper og har befestet oss som nordlysby nummer én. Vi har gode aktører i alle ledd som jobber godt sammen og løfter hverandre. Vi har kommet til et punkt hvor vi har gått fra små strukturer til noe større. De flinkeste jobber enda bedre sammen med for eksempel å sy sammen pakker til turistene, mener regiondirektøren.

Må løfte sommeren

De ti foregående årene har tallene for sommersesongen vært på det jevne. Trafikken i vintersesongen har derimot gått fra å være langt lavere enn i sommerhalvåret for noen år tilbake, til nærmest å ha eksplodert de siste årene.

– Hva bør gjøres for å få sommersesongen opp på nivå med vinterturismen?

– På en måte tror jeg sommeren brukes litt til å hente seg inn igjen, men det er viktig for hotellene og tilbyderne å komme i gang med flere prosjekter slik at Tromsø kan få et løft også om sommeren. Vi trenger et fullt år med god vekst i turismen. Jeg tror fiske, fjellturer, aktive ferier og flere guidede turer må til. Det å etablere flere guidede turer, slik vi har om vinteren, kan være nøkkelen. For eksempel stisykling, fatbike, fjellturer, ultraløp og triatlon, sier regiondirektøren for NHO Troms og Svalbard.