Den nye såkalte logistikkterminalen til Posten og Bring er beregnet til å bli 15.000 kvadratmeter.
Byrådet skal behandle saken i sin byrådskonferanse mandag, og da foreslås det å sende ut planene på seks ukers offentlig høring.
Planene gjelder terminalbygget som Posten planlegger på en tomt på nedsiden av Stakkevollveien like nord for Forskningsparken.
LES OGSÅ: Posten bygger gigantterminal i Breivika
Samler virksomhet
I planene beskrives både selve terminalbygget, men også hvordan infrastruktur og annen service skal bygges opp rundt terminalen.
I terminalen skal Posten samle virksomhetene for postdistribusjon og godstransport.
– Vi går ned på vanlig post, men vi vokser på logistikk. Det er hensiktsmessig for oss å samle disse to delene, sier Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge.
I dag foregår dette på to forskjellige plasser – Postterminalen på Langnes og i Brings terminal i Breivika.
LES OGSÅ: Netthandel gir pakkerekord for Posten
Beste alternativ
Det har vært utredet hvor vidt man hadde kunnet utvide noen av disse for å svare til kravene, men disse planene er droppet. Bring-terminalen i Breivika kan ikke utvides rent fysisk, og rundt Postens terminal på Langnes er det også satt kraftige begrensninger – ikke minst trafikale.
Derfor har man falt ned på tomta som nå er aktuell, og som mer eller mindre er byggeferdig. Per i dag er det ikke bebyggelse på tomta, det er kun noe deponert fyllmasse.
Ny struktur
Etableringen av ny terminal i Tromsø er en del av Posten Norges omstrukturering der man han vedtatt å bruke i alt fire milliarder kroner på å bygge 18 nye fellesterminaler for post og gods.
– Tromsø er en av disse 18 terminalene, og vi har som mål å være ferdig med utbyggingen av terminalstrukturen i 2018, sier Gjølme.