Den nye såkalte logistikkterminalen til Posten og Bring er beregnet til å bli 15.000 kvadratmeter.

Byrådet skal behandle saken i sin byrådskonferanse mandag, og da foreslås det å sende ut planene på seks ukers offentlig høring.

Planene gjelder terminalbygget som Posten planlegger på en tomt på nedsiden av Stakkevollveien like nord for Forskningsparken.

Samler virksomhet

I planene beskrives både selve terminalbygget, men også hvordan infrastruktur og annen service skal bygges opp rundt terminalen.

I terminalen skal Posten samle virksomhetene for postdistribusjon og godstransport.

– Vi går ned på vanlig post, men vi vokser på logistikk. Det er hensiktsmessig for oss å samle disse to delene, sier Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon i Posten Norge.

I dag foregår dette på to forskjellige plasser – Postterminalen på Langnes og i Brings terminal i Breivika.

Beste alternativ

Det har vært utredet hvor vidt man hadde kunnet utvide noen av disse for å svare til kravene, men disse planene er droppet. Bring-terminalen i Breivika kan ikke utvides rent fysisk, og rundt Postens terminal på Langnes er det også satt kraftige begrensninger – ikke minst trafikale.

Derfor har man falt ned på tomta som nå er aktuell, og som mer eller mindre er byggeferdig. Per i dag er det ikke bebyggelse på tomta, det er kun noe deponert fyllmasse.

Ny struktur

Etableringen av ny terminal i Tromsø er en del av Posten Norges omstrukturering der man han vedtatt å bruke i alt fire milliarder kroner på å bygge 18 nye fellesterminaler for post og gods.

– Tromsø er en av disse 18 terminalene, og vi har som mål å være ferdig med utbyggingen av terminalstrukturen i 2018, sier Gjølme.

BYGGER: Konserndirektør Elisabeth Gjølme sier at terminalen i Tromsø blir en av i alt 18 nye terminaler i Norge. Foto: Posten Norge Foto: Erik Burås