SENTRUM: Ferske tall fra første kvartal – presentert på den nylige generalforsamlingen – viser et driftsoverskudd på 75.000 kroner. Det betegner Kolbeinsen som en milepæl.

Gratispassasjerer

– Tallet kommer til tross for at vi har mange «gratispassasjerer». I årets tre første måneder, var det 5.000 kjøretøy som passerte gratis under Rystraumen. Det er først og fremst snakk om elbiler, men også offentlig transport, utryknings- og anleggskjøretøy.

Kolbeinsen konstaterer videre at inntektene går ned – til tross for at antall passeringer øker.

Les mer: Derfor har du ikke lenger radiodekning i tunnelen

Mange elbiler

– Det skyldes at 7 prosent av tunnelbrukerne kjører elbil. Fra årsskiftet til ut mars, var det 4.046 elbiler på strekningen. I samme periode var totaltallet 48.667 kjøretøy.

I tillegg til de positive regnskapstallene, har Kolbeinsen & Co fått bekreftet at Ryaforbindelsen er landets mest kostnadseffektive.

Tøffe avskrivninger

– Ser vi på 2015-regnskapet, ender det med et millionunderskudd. Men det forbedres årlig. Derfor ser jeg det som sannsynlig at året ender med pluss.

– I tallene ligger det også tøffe avskrivninger av anlegget – årlig rundt 11 millioner kroner. Det vil si at fra åpningen høsten 2011, har vi banket ned lånet på 200 millioner kroner med over en fjerdedel.

Les mer: Ikke dyrere tunnelpris likevel

Egenkapitalen tapt

Selv om selskapets egenkapital er tapt og negativ med over 11 millioner kroner, mener både styret og revisor at det er unødvendig å iverksette spesielle tiltak.

– Det skyldes at inntjeningen er bra. Sånn sett kan vi betale våre forpliktelser uten problem.

Kjell Kolbeinsen viser også til at både fylkeskommunen og Tromsø og Balsfjord kommune har stilt garanti for lånesummen – en garanti det neppe blir aktuelt å benytte.

Les mer: Ryaforbindelsen kan miste 100 mill.

REGNSKAP

Ryaforbindelsen AS

Tall i mill. kr20152014
Inntekter22,422,6
Dr.resultat:9,739,32
Årsresultat:-1,03-2,61
Egenkapital:-11,5-10,4
Totalkapital149,0160,7