I tirsdagens fylkesrådsmøte skal de behandle innstillingen fra fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, om å si ja til planene om ett felles bompengeselskap for hele Nord-Norge.

Les også: En av de siste hindringene for å innføre bompenger i Tromsø er ryddet av veien

Tre fylker sammen

Etableringen av et regionalt nordnorsk bompengeselskap for Nordland, Troms og Finnmark innebærer at de tre fylkene skal ha lik eierandel og representasjon. Det blir slik et heleid fylkeskommunalt aksjeselskap.

Selskapet skal ha navnet Bompengeselskap Nord AS, og hovedkontoret legges til Narvik.

Fylkestinget ga tidligere denne måneden fullmakt til fylkesrådet om å inngå avtale om etablering selskapet.

Les også: Kritiserer byrådet for hemmelighold av bompenge-regnestykket

Betaler 1 mill.

Etablering av bompengeselskapet medfører at Troms fylkeskommune må gå inn som aksjonær i selskapet med én million kroner i aksjekapital. Fylkesrådet må også utpeke sine styremedlemmer og vararepresentanter for styret.

Ifølge innstillingen til fylkesrådet er bompengeselskapet non-profit og kan ikke dele ut utbytte til eierne. Det planlegges at selskapet har ett styre som skal ivareta alle bompengeprosjektene i landsdelen.

Les også: Vil bruke bompenger til å brøyte gang- og sykkelveier

Kjøper opp selskaper

Bompengeselskap Nord AS skal eie 100 prosent av aksjene i sine datterselskaper, altså dagens eksisterende bompengeselskaper. Disse er Veipakke Salten AS, Nordland Bompengeselskap AS, Helgeland Veiutvikling AS, Hålogalandsbrua AS, Troms Bompengeselskap AS og Ryaforbindelsen AS.

Daglig leder

I innstillingen til fylkesrådet skriver Prestbakmo at styret så raskt som mulig må komme i gang med arbeidet med å rekruttere en daglig leder.

Det var i april i fjor at det ble lagt fram en stortingsmelding om å gjennomføre en reform i bompengesektoren. Det skal etableres fem regionale bompengeselskap med lik inndeling som Statens vegvesen sine regioner.

NYTT BOMPENGESELSKAP: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, har skrevet innstillingen som behandles i fylkesrådet på tirsdag. Foto: Fremtid i Nord