– Vi har sagt at vi ikke skal booke noen artister mer enn én gang, men vi merker jo at folk vil tilbake hit. Nå som vi har holdt på så lenge må vi nesten revurdere det, forteller Gaute Barlindhaug (41), som er prosjektansvarlig for Insomniafestivalen.

En av hemmelighetene for å opprettholde en festival så lenge, er å tenke utenfor landegrensene.

– Vi har nok levd lengst i Norge fordi vi begynte tidlig med å bli internasjonalt orientert. Vi har jobbet mye med utenlandske artister og får muligheten til å revitalisere oss for hver gang. I motsetning til andre små festivaler som tenker ett og ett år om gangen, har vi blitt tvunget til å tenke fire til fem år fram i tid, sier Barlindhaug.

Europeisk samarbeid

Til tross for at Insomnia er en relativt liten festival, står den ikke alene utenfor Norge. Gjennom internasjonale prosjekter som «SHAPE», «We are Europe» og «ECAS» har Insomnia samarbeidet med andre lignende festivaler i Europa om booking av artister.

– Vi presenterer interessante artister for hverandre. Det er ikke slik at vi som en norsk festival er nødt til å presentere en norsk artist, selv om det kanskje er litt patriotisme inne i bildet. Nettverkssamarbeid har vært en veldig viktig grunn for at vi er den lengstlevende elektronikafestivalen i Norge, sier Barlindhaug.

Også økonomisk sett er det en fordel for Insomniafestivalen å jobbe utenfor Norges grenser.

– Vi får jo mer penger i støtte fra europeiske prosjekter enn hva vi får fra Norge. I år fikk vi rundt 400.000 kroner fra Europa, mens vi fikk bare 375.000 kroner fra Kulturrådet.

Vil ikke bli stor

Selv om Insomniafestivalen kanskje har mulighet til å ekspandere, trives festivalledelsen med størrelsen de har nå.

– Jeg tror ikke vi kommer til å bli en stor festival i fremtiden, ettersom vi fokuserer på nye artister. Publikumsmessig er vi en liten festival, og ingen av de andre festivalene vi samarbeider med holder til i byer med under én million i innbyggertall. Likevel har vi samme type program som større festivaler, sier Barlindhaug.

– Jeg har snakket med andre festivalarrangører og de fatter ikke at vi klarer å ha en slik lineup i en så liten by, sier Tommy Ose (46), som er kunstnerisk koordinator på Insomniafestivalen.

– Har dere vært nær med å booke artister som har blitt store i ettertid?

– Vi hadde en gang diskusjoner om å booke «Justice», men vi kom til den konklusjonen at det ble for bråkete, forteller Barlindhaug.

– At vi er en liten festival som avholdes i løpet av få dager, gjør oss litt fastlåst når det gjelder artistbookinger. Dette hemmet oss for to-tre år siden da vi prøvde å booke «The Knife», legger Ose til.

I år arrangeres Insomnia 27.–29. oktober.