Onsdag ble drivstoffstreiken ytterligere trappet opp etter at det ikke har kommet til enighet i meglingen om oljetransportavtalen. Det har ført til at ansatte ved lufthavnene i Bodø og Værnes har blitt tatt ut i streik.

Noen kan måtte bli igjen

Dette kan føre til større problemer for dem som skal reise med Widerøe.

– Det blir noen utfordringer for vår del. På kortere reiser fyller vi drivstoff på utestasjoner som for eksempel Hammerfest, så det blir ikke noen problemer. På lengre reiser som Tromsø-Bergen er vi nødt til å fylle såpass mye drivstoff at flyet blir for tungt. Det vil riktignok bare være snakk om få passasjerer, men det er jo dramatisk nok for dem det er snakk om, sier Catharina Solli som er informasjonssjef i Widerøe.

Alternativt må flyselskapet ta omveier.

– Vi kan bli nødt til å ta alternative ruter. På ruten Tromsø-Bergen kan vi bli nødt til å lande på Evenes for å fylle drivstoff der. Dette kan få ringvirkninger for senere flyginger. Det blir et tøft program, men til nå har vi sluppet å kansellert flyginger, sier Solli og anbefaler passasjerer å følge med på eventuelle endringer.

Utfordrende

Passasjerer som skal fly i nærmeste fremtid trenger likevel ikke å være bekymret.

– Foreløpig går alt som normalt. Vi har mulighet til å fylle drivstoff på flyene på andre stasjoner dersom det skulle bli problemer, forteller Cathrine Myhren, som er kommunikasjonsrådgiver i SAS.

Men de kan også måtte gjøre det samme som Widerøe.

Så langt har SAS klart å skjerme passasjerene fra de problemene som streiken skaper.

Mellomlandinger

– Vi ser for oss at dette også vil være situasjonen fram til en eventuell ytterligere opptrapping. Da vil det i verste fall bli mellomlandinger på lengre flyginger, samt at noe last (passasjerer, frakt, bagasje, red.anm.) må tas av på grunn av vekten, til fordel for drivstoff som fyller tankene. Så langt har dette gått fint, skriver Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, i en SMS til iTromsø.

En annen løsning kan bli å frakte drivstoff til de streikerammede lufthavnene.

– Vi vil gjøre så godt vi kan for å begrense antall berørte passasjerer dersom drivstoffstreiken trappes opp ytterligere. Et eksempel er å fly inn til de berørte flyplassene med ekstra drivstoff eller mellomlande på andre flyplasser hvor vi kan fylle opp drivstoff, så langt det er mulig, skriver Astrid Mannion, pressekontakt i Norwegian, til iTromsø.

– Følg med

Lasse Vangstein, pressetalsmann i Avinor, råder flypassasjerer om å være oppmerksomme på situasjonen.

– De som skal ut og fly bør følge med på informasjonen fra flyselskapene de skal fly med. Det kan alltids oppstå enkelte problemer.

Kan gå tomme for drivstoff

På Smart Fuels avdeling på Skjelnan har to ansatte blitt tatt ut i streik. Dette har hemmet driften til tankanlegget.

– Vi er avhengige av våre dyktige ansatte og har derfor blitt nødt til å redusere virksomheten på Skjelnan. For øyeblikket har vi tilstrekkelig bemanning til å gjennomføre rutinemessige sikkerhetssjekker slik at vi kan holde anlegget oppe, sier Sigrid Philippart som er kommunikasjonssjef i Smart Fuel.

Mangelen på ansatte har ført til at anlegget ikke kan motta drivstoff.

– Som følge av streiken har alle kaioperasjoner blitt stanset. Det vil si at ingen båter får legge til kai på grunn av mangel på bemanning. Siden vi får drivstoffet til våre tanker via skip, vil dette kunne føre til at vi går tom, sier Philippart og legger til at tankbilene kan hente drivstoff som normalt.

– Vil dette si at tankene på Skjelnan i realiteten kan bli tomme?

– Tankene står i fare for å bli tomme, ja. Dette kan skje allerede til helgen. Dette vil kunne ramme bensinstasjoner for de forbrukerne som benytter seg av blyfri bensin 95.

– Vi jobber med å få til alternative løsninger for å unngå å bli tomme for drivstoff, sier Philippart.