13. februar 2012 ble den første prototypen av Tesla Model X presentert og flere nordmenn har ventet i årevis på å prøve ut bilen. I går kveld kom den første Tesla Model X til Tromsø, slik at tromsøværinger kan prøve ut bilen fram til og med søndag kveld.

– I dag har vi prøvekjøring fram til klokken 20, lørdag til klokken 19 og søndag til klokken 19, før bilen sendes sørover igjen, forteller salgsrådgiver i Tesla i Tromsø, Jøran Lien.

Fullbooket

Tesla Norge har merket en raskt stigende interesse for SUV'en Model X.

– Vi er fullbooket alle dagene. Jeg vet ikke hvor mange som har stått på venteliste eller hvor lenge. Det eneste jeg kan si, er at jeg gleder meg veldig til eventet i helga, sier Lien.

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge, sier interessen fra Tromsø og Nord-Norge har vært stor.

– Siden servicesenteret åpnet offisielt i januar, har det vært stor interesse og særlig for Model X, på grunn av de mange mulighetene en elektrisk SUV har, sier Sandvold Roland.

I motsetning til Model S, har Model X, en rekke flere muligheter.

– Det er den første elbilen med hengerfeste som kan trekke 2.268 kilo, det er også muligheter for flere seter (5, 6 eller 7, red.anm.). I liket med Model S har den en sterk ytelse med elektrisk firehjulstrekk, som gjør den kapabel til å takle vanskelig føre. Det er kanskje ekstra attraktivt for nordnorske forhold, sier Roland.

Før året er omme

De første Model X›ene kom ut på norske veier onsdag denne uken.

– Nå er produksjonen for fullt i gang, så bestiller man nå, har man en Model X før året er omme, sier kommunikasjonssjefen.

Han understreker at man får en strøken Model X til startprisen på 740.200 kroner.

– Du får en fantastisk bil til den prisen, men vi tilbyr også oppgraderinger som forbedret lydanlegg, ulike interiørvalg og hengefeste blant annet, som man kan oppgradere.

Det finnes to batteripakker og tre ulike konfigurasjoner på bilen, som gjør at den kan kjøre fra 417–489 kilometer før den må lades.

– Dyr opplevelse

Niclas Brannfjell (29) var en av dem som fikk prøve ut bilen.

– Det var en opplevelse, men muligens også en veldig dyr opplevelse, sier Brannfjell.

Han kjører selv en Tesla Model S, men merket fort at det fristet med den nye modellen.

– Jeg fikk veldig lyst på den. Det var en opplevelse og noe eget fra en allerede frelst Tesla-kjører, sier han.

Ifølge tromsøværingen som måler 193 centimeter på strømpelesten, var den nye Model X som skapt for ham.

– Jeg er ganske høy, så vanligvis ser jeg halvveis inn frontruta uansett hva slags bil jeg kjører. Med det høye, åpne taket her, så slipper jeg det.

Samtidig er han klar over kostnadene.

– Den koster fra i overkant av 700.000, så slik jeg har sett på de oppgraderingene jeg må ha, blir det vel nærmere en million kroner, konstaterer Brannfjell.

Den eksklusive bilen vil han likevel ikke være redd for å bruke som bruksbil, skulle han kjøpe den.

– En bil skal brukes, men man må jo ta godt vare på den, påpeker han.