iTromsø skrev tidligere om planene Vinmonopolet har om å arrangere kurs om varene sine for kundene. I Tromsø skal det blant annet gjennomføres kurs om – og smaking av – rødvin, øl og viner fra Piemonte.

KRITISK: Forbundsleder Hanne Gade Ringdal i avholdsorganisasjonen IOGT mener at det ikke er en god idé at Vinmonopolet kurser sine kunder i drikkekunnskap.

– Vi synes at Vinmonopolet går over en grense for hva man burde holde på med. Vi frykter at dette kan føre til økt alkoholkonsum, og det er noe Vinmonopolet ikke skal bidra til, sier Hanne Gade Ringdal, forbundsleder i IOGT Norge.

Ikke nødvendig «folkeopplysning»

Hun mener at Vinmonopolets oppgave IKKE er å drive med aktiv «folkeopplysning» om alkohol.

Ifølge henne så er oppfatningen i avholdsbevegelsen at man liker Vinmonopolet og funksjonen butikkjeden har. Samtidig synes man ikke at Vinmonopolet – som blant annet har til oppgave å redusere alkoholforbruket – skal være en aktiv aktør når det kommer til kursing i drikking.

Butikkrådgivning nok

– Vinmonopolet står sterkt i Norge fordi de har et godt tilbud til kundene – og at fordi man har en generelt stor kompetanse om det man selger. Men det holder å gi denne informasjonen når kundene kommer i butikkene, og ikke gå ut over den tradisjonelle rollen man har hatt, sier Ringdal.

IKKE BEKYMRET: Helse- og omsorgspolitiker Gunhild Johansen tror ikke at Vinmonopolets kundekurs vil bidra til økt drikking.

Gunhild Johansen, leder i helse- og omsorgskomiteen i Tromsø – det vil si komiteen som vil behandle søknader om skjenking og salg av alkohol, sier at hun på sin side ikke har noen store motforestillinger mot at Vinmonopolet kurser sine kunder i drikkekunnskap.

LES OGSÅ: Nå får butikken på Kilpis eget vinmonopol

Stoler på Vinmonopolet

– For meg føles det som betryggende at det er nettopp Polet som arrangerer slike kurs og at det ikke overlates til private aktører som har et helt annet salgsfokus, sier hun.

Ifølge henne er interessen stor blant publikum for å lære mer om mat og drikke.

– Kanskje kan en nøktern og nøytral kursing gi en bedre og mer dempet drikkekultur, sier hun.

SVENSK: Elina Yli-Torvi i svenske Systembolaget sier at det ikke er registrert økt alko-salg etter at svenskene innførte drikkekursing og smaking på Systembolaget.

I Sverige har man kjørt kurs og smakinger i en årrekke. Ifølge pressetalskvinne Elina Yli-Torvi i svenske Systembolaget har ordningen ikke ført til økt alko-konsum.

Ingen registrert økning

– Ikke som vi har kunnet registrere i hvert fall. Drikkeprøvingen som vi tilbyr våre kunder skal ikke være salgsdrivende – hadde vi merket en slik effekt så ville vi ha kuttet ut tilbudet, sier hun til iTromsø.

Også hun peker på den økende interessen for å lære mer om drikker og mat som en bidragende årsak til at slike kurs og tester tilbys kundene.

– Flere og flere etterspør kunnskap om mat og drikke. Man har lyst til å vite mer og til å lære om hva som fungerer, sier Yli-Torvi.

IOGT-lederen er likevel ikke overbevist om at alko-kursing i regi av Vinmonopolet er positivt for Norge.

– Vi mener at Vinmonopolet har en viktig jobb å gjøre som godt forbilde. Da bør man ikke være med på å profilere drikking og alkohol på den måten man planlegger, sier hun.