SENTRUM/MYRENG: I går skrev iTromsø om Karoline Kallbekken og familien, som forrige sommer flyttet inn i en kommunal bolig på Myreng der de forrige beboerne hadde etterlatt seg sprøyter og søppel i en gjengrodd hage. Etter å ha kontaktet boligkontoret gjentatte ganger uten å få svar siden i vår, kan det se ut som om Kallbekken endelig kan puste lettet ut.

– Det kommer noen i dag eller i morgen for å klippe plenen og rydde opp der. Vi kan bare beklage at det ikke er gjort tidligere, sier enhetsleder i boligkontoret, Marianne Pleym Arctander.

Skal bli bedre

Da iTromsø kontaktet boligkontoret i går ettermiddag, ønsket ikke enhetslederen å kommentere saken før hun hadde undersøkt den. Det har hun gjort nå.

I halv to-tiden meldes det inn at bydrift er oppe på eiendommen og har begynt klippearbeidet.

– Ideelt sett burde vi ha fått det på plass raskere, helst umiddelbart, men nå er vi i alle fall i gang. Vi vet jo at vi alltid kan forbedre oss, sier Arctander.

– Hvorfor har ikke dette blitt tatt tak i før nå?

– Det er vanskelig for meg å svare på hva som har skjedd før som har gjort at vi ikke har gjort noe før, men nå blir det ryddet opp, svarer Arctander, som troppet på som enhetsleder for halvannen uke siden.

Media skal være unødvendig

Ifølge enhetslederen har kommunen stort fokus på at det skal være gode bomiljøer for alle som leier bolig hos dem.

– Må man til media for at kommunen skal komme på banen i sånne saker?

– Det er klart det ikke skal være nødvendig å gå til avisa. Vi tar tak i ting så fort vi har mulighet til det. Dette er en sak vi har hatt på agendaen som vi bare må beklage har tatt lengre tid enn det skulle.

Samtidig presiserer Arctander at kommunen ikke har kapasitet til å klippe plenen utenfor enhver kommunal bolig til enhver tid.

– Vi kan ikke ta ansvar for generelle, dagligdagse gjøremål. Der det er særlige forhold som burde vært ryddet opp i før innflytting, ser vi på om det kunne vært gjort noe tidligere, sier hun.

– Flaut og trasig

Det er en glad Kallbekken som mottar nyhetene om at kommunen lover å ordne opp.

– Nå ble jeg kjempeglad. Kanskje resten av sommeren er reddet, sier Kallbekken.

Hun synes det er trist at man må til avisa for å få hjelp.

– Det er både trasig og flaut at man faktisk må gå så langt. Det har vel bare blitt sånn at ting tar lang tid, så da er man nesten nødt til å gjøre det for å få fortgang i ting, forteller Kallbekken.

KANSKJE REDDET: Karoline Kallbekken er glad for å høre at kommunen nå tar tak i saken og sier at da er kanskje resten av sommeren reddet. Hun synes likevel det er trist at man må gå til media for at noe skal skje. Foto: Ronald Johansen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø
Foto: Ronald Johansen / iTromsø
BEKLAGER: Enhetsleder ved boligkontoret, Marianne Pleym Arctander, beklager at det ikke har blitt tatt grep om saken tidligere og lover at kommunen skal rydde opp i løpet av i dag eller i morgen. Foto: Ronald Johansen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø