OSLO/TROMSØ: De to venninnene fra Tromsø hadde vært på Rihanna-konsert i Oslo lørdag og skulle fly hjem med Norwegian klokken 08.55 søndag morgen.

På grunn av en endring av spor for flytoget og vedlikeholdsarbeid på toglinjen ble de litt forsinket til flyavgangen hjem til Tromsø.

2.400 kroner ekstra

– Vi ankom bagasjeinnsjekkingen på flyplassen klokken 08.27 og de stengte 08.25. Vi spurte om hjelp og håpet at de kanskje kunne sjekke inn koffertene manuelt, men den ene medarbeideren vi snakket med nærmest lo av oss og sa at det var ikke noe de kunne gjøre, sier Pedersen til iTromsø.

Venninnene opplevde servicepersonellet som avvisende og lite hjelpsomme og fikk beskjed om å gå i skranken for å kjøpe nye billetter til en senere flyavgang.

– Den eneste muligheten var ifølge dem å bestille nye billetter, og det kostet oss 2.400 kroner ekstra. Hadde vi ikke hatt de pengene, måtte vi rett og slett blitt værende, sier 20-åringen.

Hadde rukket flyet

Marte Pedersen forteller at da jentene hadde sjekket inn på nytt, levert bagasjen og gått gjennom sikkerhetskontrollen, var gaten til flyet de egentlig skulle ta fremdeles åpen.

– Det er helt utrolig at de ikke kunne hjelpe oss. Da hadde vi fint rukket flyet vårt.

20-åringen legger til at hun forstår at flyselskapene har rutiner for når de stenger innsjekkingen, men reagerer på arrogant og slett service av Norwegian, som de mener burde vært mer serviceinnstilt overfor sine kunder.

– Vi var kun to minutter for sent ute. Istedenfor måtte vi ta et senere fly, og flere tusen kroner gikk ut av vinduet, sier Pedersen oppgitt.

Beklager

Astrid Mannion er pressekontakt i Norwegian og forteller at selskapet tar selvkritikk etter hendelsen.

– Dette var trist å høre, og det er bare å beklage overfor de to passasjerene. Det er klart at de ikke skal få en slik opplevelse når de kan få hjelp av våre ansatte. Vi skal ta dette videre, og det skal jo selvfølgelig ikke skje. Til tross for dette så vil jeg understreke at vi har et fantastisk team som jobber på spreng og gjør en utrolig innsats med våre kunder på flyplassene i disse dager, forteller hun til iTromsø.