SENTRUM: Det liker nestleder i Troms og Finnmark elbilforening, Cato Hansen, svært dårlig.

– Vi er selvfølgelig ikke fornøyde. Skal man fortsette med en positiv utvikling i elbilmarkedet, må det være enkelt for alle å få tak i et ladepunkt, men slik er det ikke i dag, sier Hansen.

Etterspør tiltak

Han tror de fleste som har kjøpt seg elbil til nå har gjort det av miljømessige årsaker. Skal man dog få flere over til elbil, er han klar på at det må gjøres flere tiltak.

– Sørpå har lokale myndigheter tatt ansvaret for situasjonen og gjort tiltak for at utviklingen skal fortsette. Flere kommuner har for eksempel tilskuddsordninger for innkjøp av ladestasjoner, sier Hansen.

Flere hurtigladere

Han håper også flere velger å gå til innkjøp av hurtigladere, som gjør det enklere å lade bilen når man er på farten.

– Det er viktig at det kjøpes inn skikkelige ladere når det først gjøres, slik at de kan brukes av alle. Jeg skulle også ønske det fantes flere hurtigladere i byen, ettersom det er mange som er avhengige av dette for å kunne bruke elbil. Yrkessjåfører er et eksempel på dette, forklarer han.

Suksess

Eieren av byens eneste hurtiglader, Benny Idar Mikkelsen på Circle K Breivika, sier innkjøpet har vært en suksess.

– Det er viktig for oss å tilby kundene det de trenger og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på ladestasjonen. Vi ser at veldig mange som er på Tromsø-besøk fra Indre Troms lader elbilen sin hos oss mens de tar seg en kopp kaffe, slik at de har nok strøm til å komme seg tilbake igjen. Dette kunne de ikke gjort noen andre steder i byen, sier Mikkelsen, som mener det også er et samfunnsansvar å bidra med ladestasjoner.

– Det er viktig for Nord-Norge at vi bygger opp et nettverk av ladestasjoner, slik at det er mulig å komme seg rundt i landsdelen med elbil, konstaterer han.

FÅ STEDER: Det er ikke mange steder i Tromsø man kan lade elbilen sin, til tross for at kommunen i 2009 lovet at over 100 ladestasjoner skulle være på plass innen 2013. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen