SENTRUM: Salget av eksterne batterier for mobiltelefoner og nettbrett, også kalt «powerbank», har økt drastisk etter at mobilspillet «Pokémon Go» ble lansert.

Grunnen til dette er at mobilspillet trekker store mengder strøm fra mobilbatteriet, og i stedet for å lade opp batteriet hjemme, har «pokémon-trenerne» muligheten til å plugge powerbanken i mobilen rett fra lommen.

– Salget har gått godt. Nesten for godt, forteller Runar Tangen i Spaceworld på Nerstranda.

– Det har faktisk gått så godt at vi nesten er utsolgt. Vanligvis har vi et helt skap fulle av powerbanks, legger han til.

Han utelukker ikke at salget har økt som følger av mobilspillet «alle» spiller.

– Mest sannsynlig er det på grunn av at folk spiller «Pokémon Go».

Tredoblet salget

Like ved elektronikkbutikken har Tom Espen Pedersen, som er daglig leder på Telia, all grunn til å gni seg i hendene.

– Salget har gått gjennom taket den siste uken. Vi har kjørt en kampanje hvor alle som har «Pokémon Go» på mobilen får 30 prosent rabatt på powerbanks, sier Pedersen.

I løpet av en knapp uke har butikken blitt ribbet flere ganger for de eksterne batteriene.

– Salget har økt med minst 300 prosent. Det har flere ganger hendt at vi har gått tom for powerbanks, forteller Pedersen som også spiller det populære mobilspillet.

– Siden det er aktuelt og mange av kundene våre spiller det, så må vi jo sette oss litt inn i det.

Todelt grunn

Roy Richardsen, daglig leder på Spaceworld på Jekta, tror det økte salget av powerbanks er en kombinasjon.

– Jeg tror det kommer av at folk er på ferie og kjøper powerbanks slik at de ikke går fri for strøm, men det er sannsynligvis også litt på grunn av «Pokémon Go», sier Richardsen.

Han forteller at de ved en tilfeldighet kjørte et tilbud på powerbanks da Pokémon-bølgen traff Tromsø.

– Vi har en del av de minste igjen. De store er vi allerede fri for. Salget fikk en viss fart i slutten av forrige uke.

– Det er jo da «Pokémon Go» ble lansert i Norge.

– Da har nok salget kommet av Pokémon-effekten. Men det er morsomt at vi hadde et tilbud på dem akkurat da alle begynte å spille «Pokémon Go».

På Telenor-butikken på Jekta har de derimot ikke merket Pokémon-effekten noe nevneverdig.

– Vi har ikke merket noe spesielt økt salg av powerbanks, men vi ser folk utenfor butikken som åpenbart leter etter Pokémon, sier Espen Sollied, som er nåværende daglig leder i Telenor-butikken.

– Jeg har hørt andre butikker i landet i samme kjede at de har solgt opp mot ti om dagen. Det er mer enn gjennomsnittlig, legger han til.