Den 4. juni i fjor åpnet Ikeas «Service & pickup point» i Tromsø, og den 19. juni kunne de første kundene hente varene sine. Fram til selve varehuset står klart i Tromsø i 2019, vil «Service & pickup point» være et sted kundene kan kikke på varer, få hjelp til bestilling, hente inspirasjon, samt et sted man kan plukke opp bestilte varer på.

Mange innom

I løpet av de første ukene var interessen for «Service & pickup point» enorm, det kom inn dobbelt så mange bestillinger som ventet og rundt 5.000 var innom, kunne daværende butikksjef Mari Bakken fortelle. Ved slutten av 2015 hadde man passert 40.000 besøkende.

Økning i salg

Etter at Bakken sluttet, og startet i ny Ikea-jobb i juni, tok Jannicke Heimland over som leder for Tromsø-avdelingen. Hun kan fortelle at showrommet har hatt jevnt besøk.

– Vi har hatt cirka 75.000 besøkende innom siden vi åpnet, forteller hun.

– Dessuten ser vi at tromsøværingene handler tre ganger så mye på Ikea etter at vi kom til Tromsø enn de gjorde før.

Får hjelp

Heimland kan også fortelle at om lag halvparten av handlerne velger å komme innom showrommet for å få hjelp til handelen

– Her har vi jo utstillinger av både kjøkken, garderobe og bad, samt et madrasstudio, sier hun.

66 prosent av kundene velger å hente varene sine på «Service & pickup point».

– Denne etableringen blir absolutt ansett som en suksess.