TROMSØ: Det er visse regler man må forholde seg til når man skal ut og fly. Å ha på sikkerhetsbeltet under takeoff og landing, samt når det er turbulent, er en selvfølge, men hva med flymodus?

– Flymodus er til for at mobilen ikke skal påvirke flyets instrumenter, forteller Knut Morten Johansen, som er informasjonssjef i SAS.

Alle sikkerhetsregler er like for alle flyselskaper i Norge. Reglene er bestemt av myndighetene.

– Nå er det slikt at alt om sikkerhet om bord på fly skal bevises. Se for deg et fullpakket fly med 250 mobiltelefoner, og alle søker etter bakkestasjoner. Så langt har det ikke vært påvist eller dokumentert at mobiltelefoner ikke kan ha noen innvirkning på instrumentene. Så lenge man ikke er hundre prosent sikker på dette, så eksisterer forbudet.

Men reglene om mobil på fly har blitt løsere gjennom årene.

– For halvannet år siden måtte man ha mobilen slått av helt til flyet var parkert. Nå kan man skru av flymodus etter at flyet har havnet på bakken, sier Johansen.

Nå finnes det også wifi på flere fly, som man kan koble seg opp til selv om man har flymodus på.

– Dette er basestasjoner som er i flyet, så det er godkjent.

Vindusskjermene oppe

Under takeoff og landing må skjermene på vinduene være oppe. Ifølge Johansen er det en enkel grunn for dette.

– Dersom det er en brann eller en annen krisesituasjon som oppstår, så skal man ha mulighet for å orientere seg, sier informasjonssjefen.

Bord satt opp

Vindusskjermene er ikke det eneste som skal være oppe under takeoff og landing. Det skal også bordene være.

– Hvis flyet må gjøre en brå oppbremsing, så kan man skade seg på bordene om de er åpne. Hvis man også har gjenstander på bordene, og oppbremsingen skjer, så vil disse tingene få ganske stor vekt når det flyr av gårde, sier Johansen.

Stolryggen rettet opp

– Dette har med optimal sikkerhetsposisjon å gjøre. Dersom man har stolryggen lagt ned under takeoff og landing, så kan man pådra seg ryggskader, forteller Johansen.

Konsekvenser

Ifølge informasjonssjefen kan passasjerer som ikke opprettholder sikkerhetsrutinene bli straffet.

– Jeg har hørt om personer som har blitt kastet ut av flyet fordi de ikke har gjort som besetningen har sagt.

Straffen kan også komme i form av bøter.

– Vi har mellom ti og femten ganger i året hvor folk røyker på fly. Da gjør de det inne på toalettene. I alle tilfeller hvor vi tar noen i å gjøre dette, så politianmelder vi det. Da blir det som regel bøter i titusen kroner-klassen. Det blir i så fall en dyr sigarett, sier Johansen.