Det kommer fram i en artikkel hos Aftenposten.

118 personer besto

Årsaken til at det ble gjennomført sommerkurs var at regjeringen økte karakterkravet til lærerutdanningen. Fra høsten 2016 må du ha karakter fire i matte for å komme inn på lærerstudiet. Samtlige som hadde karakter tre i matte fra videregående fikk tilbud om å ta forkurset i matematikk, dette for å kvalifisere seg til årets opptak til lærerutdanningen.

Det ser derimot ut til at mange fikk lærerdrømmen knust. I en pressemelding skriver kunnskapsdepartementet at av totalt 612 søkere, var det 485 som møtte til eksamen. Kun 118 personer besto (24,5 prosent).

Les også: Eksperter kritiserer ny lærerutdanning

– Beklagelig

I Aftenpostens oversikt kommer det fram at på flere skoler var strykandelen på over 90 prosent, blant dem UiT.

I Tromsø var det totalt 20 personer som deltok på kurset. Kun to personer besto.

– Vi fikk tallene i dag og jeg syns ikke noe om dem. Det er beklagelig og trist at de unge menneskene som ønsker å bli lærere ikke får anledning til det, sier Wenche Jakobsen, prorektor for utdanning ved UiT.

På UiT var kurset nettbasert, hvor studentene fikk tilgang til veiledning. Jakobsen opplyser at hun ikke kjenner til innholdet i kurset, og vet heller ikke hva som er årsaken til den høye andelen med stryk.

– Dette er såpass alvorlig at vi skal ha en svært grundig evaluering av hva som eventuelt må endres. Vi skal i dialog med studentene som tok kurset, faglærerne og andre som var involvert, sier hun.

– Det er ikke sikkert vi kan gjøre noe annerledes. Det å heve karakteren fra tre til fire er krevende. Kanskje må kurset vare lenger, legger hun til.

Les også: Mindre nedgang enn ventet på lærerutdanningen

– Krevende

Fungerende kunnskapsminister, Elisabeth Vik Aspaker, er også skuffet over resultatet.

– Vi ønsket å gi motiverte søkere en ekstra sjanse til å komme inn på lærerstudiet. Alle som hadde tre i matematikk fikk derfor tilbud om å ta forkurs. Jeg hadde håpet at enda flere som tok forkurset skulle lykkes, men det er krevende å heve seg fra en treer til en firer i matematikk i løpet av noen få uker, sier Aspaker, i ei pressemelding.

Videre opplyser Aspaker at de nå vil evaluere gjennomføringen av forkursene.

– Vi vil også se på forskjellene mellom studiestedene, når det gjelder andelen som har bestått og ikke, sier Aspaker.