Ved utgangen av juli viser foreløpige beregninger at det er solgt om lag 1.200 billetter til attraksjoner i Tromsø gjennom turistproduktet Tromsøpasset.

Kombinasjonsbillett

– Det er en veldig bra start. Vi må ta høyde for at det er et nytt produkt som må innarbeides og bli kjent. Jeg tror tallet kan mangedobles når det er bedre etablert, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.

Tromsøpasset er et reisekort som både inneholder bussbillett i 48 timer og inngangsbilletter til Tromsøs mest populære turistopplevelser; Fjellheisen, Tromsø Museum, Polarmuseet, Polstjerna, Polaria og Tromsdalen kirke.

De som har kjøpt Tromsøpasset er i hovedsak voksne i aldersgruppen 16–67 år (700 billetter), mens barn utgjør nesten 400 billetter, og honnørgruppen i underkant av 150 billetter. Tallene er ifølge markedssjef Lars Sigurd Eide i Troms fylkestrafikk basert på billettsalg på Troms fylkestrafikks kundesenter i Tromsø fra oppstarten i juni, til og med 31. juli 2016.

Les også: Gjør det enklere å være turist

I resten av fylket også?

Tromsøpasset er et samarbeidsprosjekt mellom Troms fylkeskommune og de største reiselivsaktørene i Tromsø. Etter nyttår skal prosjektet evalueres.

Les også: Ni absurde turistaktiviteter i Tromsø

På sikt kan et tilsvarende produkt innføres i reiselivsnæringen ellers i fylket. Ferdige reiseforslag med stedlige attraksjoner og opplevelser der kollektivbillett for buss, hurtigbåt eller ferge er inkludert, er noe Troms fylkestrafikk allerede jobber med, bekrefter Eide.

– Det burde være et spennende produkt for andre deler av reiselivsnæringen også. Det er noe vi må se på i forbindelse med evalueringen vi skal gjennomføre, sier Ivar B. Prestbakmo.