Satsingen på å få flere til å la bilen stå og heller ta bussen, fortsetter i høst. Før jul ble det innført ekspressruter mellom bydelene og UNN/UiT, nye ringruter og flere bussavganger.

Nå gires det opp for enda mer kollektivsatsing.

Attraktivt tilbud

– Ekspressrutene ble en kjempesuksess med en gang. Det viste seg å være et etterlengtet tilbud. Første halvår i år har det vært en økning i antall reisende på bybussene med fem prosent, det tyder på at vi er på rett vei, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Økningen tilsvarer 400.000 busspassasjerer på årsbasis. Tromsø er med en kollektivandel på 12 prosent på tredjeplass av byene i landet med høyest kollektivandel. Ambisjonen er imidlertid å få enda flere til å ta bussen.

– Fem prosents økning er der vi må være og viser at vi er på rett vei. Vi må opp på en kollektivandel på 15–16 prosent. Vi må få færre til å kjøre bil og flere til å ta bussen, sykle eller gå. Vi kan ikke tvinge folk til å ta bussen, men vi må være attraktive nok til at folk velger det alternativet, sier Prestbakmo.

Les også: Hun har den nye busstemmen

Velge bort bilen

I løpet av de to neste ukene vil det nærmest skje en liten bussrevolusjon. Fra mandag inntar tusenvis av studenter byen og da iverksetter Troms fylkestrafikk nye tiltak. Det blir enda flere bussavganger mellom sentrum og UiT/UNN, og til og fra bydelene.

Hvor ofte bussen går og til hvilke tider på døgnet, blir også bedre.

– Det skal ikke stå på antall busser eller avganger mellom bydelene og de store arbeidsplassene i Breivika. Det skal bli lettere å velge bussen, og bussbrukerne vil oppleve at bussen går oftere; hvert 5. minutt i rushtiden om morgenen/formiddagen og ettermiddagen, hvert 10. minutt på dagtid og hvert 15. minutt på kveldstid. Folk trenger i praksis ikke tenke på når bussen går, sier Ivar B. Prestbakmo.

Uansett vei

For å illustrere hvor bra det nye tilbudet blir, viser markedssjef Lars Sigurd Eide i Troms fylkestrafikk til hvordan det blir for alle dem som bor langs Strandveien, mellom HT og Sydspissen, og bruker rute 33 og 34. Her vil bussen gå om lag hvert 10. minutt på hverdager.

– Dersom du tar bussen langs Strandveien og Kvaløyveien og skal til UNN/UiT, kan det være smartest å velge første og beste buss, uansett om den går nordover eller sørover. Bussen vil bruke om lag like lang tid uavhengig av hvilken vei du tar bussen. Skal du reise mellom sentrum og UiT/UNN går det buss mandag til fredag buss hvert 5. minutt i rushtiden, hvert 10 minutt på dagtid, og maksimalt 15 minutter på kvelden, sier Eide.