SENTRUM: Geir Stokke, daglig leder ved Polaria, har god grunn til å glede seg over besøkstallene.

– Særlig hvis man tenker på at siden besøkende nummer 1,5 million i mai 2013 har det bare tatt oss tre år å nå to millioner, sier Stokke til iTromsø.

Rekordår etter rekordår

I rekordåret 2015 hadde Polaria 127.143 besøkende noe som utgjorde en økning på 56.000 fra 2014 og ganske så ettertrykkelig slo den forrige rekorden på 121.090 fra 2012.

– Det er veldig hyggelig å gjøre opp månedstallene og se at vi slår tallene fra i fjor, sier Stokke.

Det er selvfølgelig altfor tidlig å fastslå hvorvidt 2016 virkelig blir et nytt rekordår., selv om det ser lovende ut. Fra januar til og med juni hadde vel 65.000 vært innom aktivitetssenteret.. Det er en økning på omtrent 5000 fra 2015.

God blanding

Det som kanskje gleder mest Stokke og hans medhjelpere er at det ikke bare er turistene som kommer for å se seler, steinbiter og nordlysfilmer.

– Vi har en god blanding av lokale gjester og turister. Jeg tror derfor vi har fått til et tilbud som favner vidt.

Stokke tror de gode besøkstallene har sin bakgrunn i at de skaper aktiviteter som trekker folk, samtidig som at de forsøker å ligge i forkant av turisttrender.

– Vi var for eksempel tidlig ute med en nordlysfilm og har derfor fått ta del i fremveksten av nordlysturismen. Jeg synes også jeg kan ane en adferdsendring i turistene som kommer hit. De er mer opptatt av hvor de faktisk er i verden og ønsker å lære mer om hva både nordlys er og forholdene i de polare strøk. Derfor er også klimautstillingen vår godt besøkt.

Viktig for byen

Når gjest nummer to million har løst inngangsbillett står også ordføreren klar for å ta imot vedkommende.

– At ordføreren svarte ja til å stille opp uten betenkningstid viser hvor viktig Polaria er både for byen og den lokale turistsatsinga.

Det celebre besøket vil sannsynligvis finne sted tidlig på torsdag.

– Gjest nummer to million kan forvente seg en ordentlig overraskelse. Det er selvfølgelig spennende også for oss for vi aner jo ikke om det blir en toåring fra Tromsø eller en 70-årig kinesisk kvinne på sitt livs reise, avslutter en forventningsfull daglig leder.

Etter det iTromsø erfarer kan gjest nummer to million blant annet se fram til nærkontakt med de populære selene.