HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International) kåret onsdag Kjell Ove Hveding til sommerens Servicehelt i Tromsø.

– Jeg ble virkelig tatt på senga. Jeg trodde jeg skulle i et møte i Tromsø og ante fred og ingen fare. Da dukket en delegasjon fra London, HSMAI sitt hovedkontor, og opp ga meg prisen. Det var både overraskende og utrolig gøy. En litt tidlig bursdagsgave, sier Kjell Ove Hveding, som fyller 54 på søndag, til iTromsø.

Ville være vert

Hveding jobber som vert ved Sommarøy Arctic Hotel i Tromsø.

Tittelen er meget spesiell for Hveding, som har hatt den siden hotellet på Sommarøy åpnet for 16 år siden.

– Jeg jobbet i handel og service før jeg begynte på hotellet. Da jeg tok jobben sa jeg at jeg ville være vert og ikke direktør. På engelsk betyr vert å være en «host», altså en som huser og tar imot. På fransk betyr vert «grønn», noe som gjenspeiler å være i live, i vekst og positiv. Vi må alle tørre og strekke oss lengre, og jeg er veldig glad i tittelen og synes denne prisen var usedvanlig hyggelig å få, sier 53-åringen.

100 millioner kroner

Hveding takker naturlig nok også sine medarbeidere for prisen, og mener det viktigste for at Tromsø skal fortsette å vokse i form av turistene, er nettopp gjennom å gi de god opplevelser.

– Vi har 20.000 gjester her årlig og det vil øke og bli flere med utbyggingen vi nå holder på med. Vi har også stamgjester som kommer tilbake, og det er disse menneskene som er Tromsø sine ambassadører ute i verden. Det er de vi sender ut, så det er viktig å tenke på.

Sommarøy Arctic Hotel har nå investert 100 millioner kroner i utbygging av hotellet, som skal åpne 1. april.

– Samspillet og vertskapet er også viktig å ha med i en byggefase. Denne prisen gir helt klart en motivasjon til alt det spennende som nå skjer her med utbyggingen og det som skal skje videre, sier Hveding.

Høster skryt

Chris Hudson i Visit Tromsø, skryter også mye av Hveding.

– Kjell Ove har levert utmerket service i mange år rundt om i regionen. De siste årene har han vært en del av «yttersias» gode vertskap på Sommarøy. Han er kjent som en person som alltid gir av seg selv, deler raust sin lokalkunnskap og gode historier med sine gjester. Det er dette som gir gode reiseminner, sier Chris Hudson, daglig leder i Visit Tromsø regionen i en pressemelding.

– Han er en svært verdig representant for servicenæringen i regionen og vi er stolt over å ha han med oss på laget i Visit Tromsøregionen.

Øke fokus

Formålet med utmerkelsen er å styrke servicetilbydernes bevissthet om viktigheten av å betrakte selve servicen som en viktig del av produktet, samt et ønske om å løfte og vise fram de mange serviceheltene, forteller prosjektleder for Fans of Good Service, Benedicte Gilroy Bøgh i en pressemelding.